مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان ادامه داد: در برخی از روستاها و شهرهای کوچک زیر 25 هزار نفر دلالان باعث ایجاد معضل و گرانی زمین و واحد مسکونی شده‌اند که این بنیاد سعی دارد تا این مسئله را مدیریت و دست دلالان را کوتاه کند.

به گزارش دلفین، «شهریار نوری زاده» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله یکی از مهم‌ترین عواملی است که برای دولت هزینه ایجاد می‌کند، گفت: حدود ۸۹۷ واحد در استان براثر حوادث طبیعی دچار آسیب شدند که در این راستا دولت تا سقف ۸۰ میلیون تومان به مالکان همیاری رساند که ۵۵ میلیون تومان آن به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت و ۲۵ میلیون تومان آن به‌صورت بلاعوض بود.
نوری زاده ادامه داد: این بنیاد برای کاهش هزینه‌های دولت و ایجاد آرامش خاطر برای شهروندان، مقاوم‌سازی بناها را ترویج داده است که طبق این سیاست سعی شده تا ساخت‌وساز در روستاها و شهرهای کوچک که در حیطه اختیارات این بنیاد قرار گیرد و طبق استاندارهای مقاوم‌سازی انجام شود.
مقـاوم‌سـازی ۱۰۱ هـزار واحـد روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان تشریح کرد: بالغ‌بر ۴۵ درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل داده است و حدود ۱۷۸ هزار واحد مسکونی روستایی در هرمزگان وجود دارد که تا این لحظه از محل اعتبارات بنیاد و همراهی مردم نزدیک به ۱۰۱ هزار واحد مقاوم‌سازی شده است.
وی ادامه داد: سه هزار و ۳۰۰ واحد مسکن روستایی سهمیه استان هرمزگان بوده که در سال ۹۹ به شهرستان‌ها ابلاغ شد.
نوری زاده بیان داشت: همچنین حدود سه هزار واحد مسکن محرومان نیز در سال گذشته در روستاهای استان دایر شد که درمجموع ۶ هزار و ۳۰۰ واحد بنا شده است و تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
نوری زاده با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح‌ها از بهمن‌ماه سال ۹۹ شروع شده است، تشریح کرد: برای طرح مسکن محرومان ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شد و همچنین بنیاد تلاش کرد تا نقشه، نظارت، پرونده ساختمانی و بیمه این واحدها نیز برای واجدان شرایط به‌صورت رایگان انجام شود و هدف ما این است تا هزینه‌های ساخت‌وساز را برای مردم به حداقل برسانیم.
گـزارش مـالی بنیــاد مسکـن هرمزگان
وی در ادامه به ارائه گزارش مالی و عملکرد این بنیاد پرداخت و تشریح کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۷۶ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی برای ۱۰۴ پروژه روستایی در قالب طرح هادی و ۴۸ طرح مطالعاتی و بازنگری، بیش از ۶۱ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بلاعوض بازسازی و ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض اقشار کم‌درآمد برای اتمام واحدهای روستایی هزینه شد که مجموع این اعتبارات حدود ۱۳۷ میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان برای سال ۹۹ برآورد شده است.
جولان دلالان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: در برخی از روستاها و شهرهای کوچک زیر ۲۵ هزار نفر دلالان باعث ایجاد معضل و گرانی زمین و واحد مسکونی شده‌اند که این بنیاد برای مقابله با این مسئله با احداث واحدهای مسکونی ۹۰ تا ۱۲۰ متر ویلایی در روستاهای حومه شهرها که قابلیت احداث دارند، سعی کرد تا این مسئله را مدیریت و دست دلالان را کوتاه کند. وی با بیان اینکه اجرای این طرح مزیت دیگری را نیز به همراه داشت و باعث شد تا با احداث این منازل در راستای سیاست‌های مقاوم‌سازی منازل مسکونی نیز گام برداریم، افزود: در ادامه همین سیاست بالغ‌بر ۲۸۰ مهندس ناظر تائید شده این بنیاد در روستای مختلف استان مشغول خدمت‌رسانی هستند که این افراد به‌طور منظم تحت آموزش قرار می‌گیرند تا ساخت‌وسازها بر اساس استانداردهای مقاوم‌سازی باشد که برای رعایت هرچه بیشتر این سیاست در سال جاری استادکاران نیز تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

خبر اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷