سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بررسی تعداد محدودی از نوزادانی که از مادران باردار مبتلا به COVID19 متولد شده‌اند، نشان داده که آزمایش کووید ۱۹ برای هیچ یک از نوزادان مثبت نبوده، علاوه بر این ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک مادر مبتلا تشخیص داده نشده است.

اشاره:
مادران باردار ازجمله طیف جمعیتی هستند که در شرایط همه‌گیری کرونا نیاز به مراقبت بیشتری دارند، این افراد در تیررس ویروس کرونا قرار گرفته‌اند و کوچک‌ترین مسامحه در پیشگیری از ابتلا برای آنان و نوزادان قبل و بعد از تولد خطرآفرین است.
اطلاعات ما درباره بیماری کووید ۱۹ هر روز در حال کامل‌تر شدن است، ولی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خطر بیماری شدید ناشی از کرونا در دوران بارداری زنان در شهرستان پارسیان رو به افزایش است.
گفتنی است؛ بیماری کرونا در یک سال اخیر بر نرخ باروری هم بی‌تأثیر نبوده است و این بحران بر نگرانی مادران باردار افزوده است، یکی از نگرانی‌های اصلی مادران باردار این است که اگر به ویروس کرونا مبتلا شوند، این بیماری چه تأثیراتی بر جنین خواهد داشت اما مادران باردار باید توجه داشته باشند که در گروه آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند و باید نسبت به مردم عادی رعایت بیشتری داشته باشند. از همین رو برای واکاوی و بررسی جزییات این موضوع به سراغ فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی رفتیم و گفت‌وگویی تلفنی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.
لزوم رعایت بیشتر مادران باردار
«فاطمه نوروزیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین از مادران باردار به‌عنوان گروه پرخطر یاد کرد و گفت: زنان باردار باید نسبت به سایر افراد با دقت و توجه بیشتری نکات بهداشت فردی ازجمله ماندن در منزل و شست و شوی مکرر دست‌ها را رعایت کنند.
نوروزیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: می‌طلبد که مادران باردار بیش‌ازپیش مراقب خود باشند و به‌هیچ‌عنوان در دوره‌همی‌ها شرکت نکنند و توصیه می‌کنیم نه‌تنها خودشان بلکه سایر افراد خانواده آنان هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از رفت‌وآمدها بپرهیزند چراکه ممکن است با رعایت نکردن، جان مادر باردار در خانواده به خطر بیفتد.
زنان باردار در پیک کرونا
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه در تشریح علل همه‌گیری ویروس کرونا در پارسیان و در میان مادران باردار این شهرستان این‌گونه اذعان کرد: هنگامی‌که همه‌گیری در شهر یا روستا رخ دهد قطعاً تمام افراد جامعه را در بر خواهد گرفت و آلودگی به تمام مردم انتقال می‌یابد، در حال حاضر وضعیت خطرناک و پیک کرونا را در پارسیان شاهد هستیم و این طبیعی است که بانوان باردار هم از خطر ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل رفت‌وآمدهای سایر افراد خانواده که در بسیاری از مواقع، موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، می‌تواند برای این بانوان خطرآفرین باشد و ویروس کرونا را به آنان منتقل می‌کند.
وی عنوان کرد: آمار مرگ‌ومیر در بیماری آنفولانزا بسیار بالا بود و اکنون باید گفت در شرایط مقابله با این همه‌گیری خطرناک، ابتلا به بیماری کووید ۱۹ منجر به فوت خانم بارداری شد و دو مورد دیگر نیز بستری شده‌اند.
آینده‌ی نامشخص جنین مادران مبتلا به کرونا
نوروزیان در ادامه در خصوص این که آیا زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ می‌توانند ویروس را به جنین خود منتقل کنند، بیان کرد: تصور می‌شود ویروسی که باعث COVID19 می‌شود، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می‌یابد و این که آیا زنان باردار مبتلا به کرونا در دوران بارداری یا هنگام زایمان مبتلا می‌توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند، هنوز مشخص نیست.
نوروزیان در ادامه و در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: با این حال، بررسی تعداد محدودی از نوزادانی که از مادران مبتلا به COVID19 متولد شده‌اند، نشان داده که آزمایش کووید ۱۹ برای هیچ یک از نوزادان مثبت نبوده، علاوه بر این ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک مادر مبتلا تشخیص داده نشده است.
توصیه‌های ورزشی
وی خاطرنشان کرد: مادران باردار می‌توانند با انجام تمرینات بدنی سبک، راه رفتن در منزل و تحرک کافی، رعایت نکات ایمنی و اصول بهداشتی، تغذیه‌ای و حفظ آرامش به سلامت خود و جنین کمک کنند.
نوروزیان افزود: از همه مردم می‌خواهیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از افزایش آمار ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.
وی همچنین هشدار داد: گروه‌های پرخطر بیشتر در معرض آسیب ناشی از کرونا قرار دارند.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1001