مدیرعامل سازمان انتقال خون استان هرمزگان، گفت: می‌توان با برنامه‌ای صحیح اعزام اکیپ‌های سیار را ساماندهی کرد تا کم‌تر با کاهش ذخایر خونی در استان مواجه شویم چراکه چهار مرکز دائم جوابگوی جغرافیای گسترده‌ی هرمزگان نیست.

به گزارش دلفبن، اگر در ماه‌های اخیر اخبار استان را رصد کرده باشید، مطمئناً اطلاعیه کاهش ذخایر خونی موضوعی آشنا برای شما خواهد بود. این خبرهای تأسف‌انگیز هر از چند گاهی در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولان در چنین وضعیتی سعی می‌کنند شهروندان را به اهدای خون دعوت کنند. این مسئله با پاندمی کرونا و شروع ماه رمضان و کاهش مراجعه شهروندان تشدید شده است.

رتبه‌ی دوم تالاسمی کشور
ناگفته نماند که هرمزگان رتبه دوم بیماران تلاسمی را در کشور دارا است و تعداد مبتلایان به این بیماری در سال ۱۳۹۸ به یک هزار و ۵۰۰ نفر رسید که این عدد سه برابر متوسط کشوری است. حال به این عدد بیماران دیالیزی، سرطانی، هموفیلی و… را نیز اگر اضافه کنیم این میزان به دو هزار و ۴۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد که به‌طور مداوم نیاز به تزریق خون خواهند داشت.
میزان نیاز واقعی هرمزگان به خون
طبق بررسی‌ها و آمار اگر شمار بیماران تصادفی و جراحی‌هایی که به خون نیاز پیدا می‌کنند نیز به بیماران خاص و سخت درمان افزوده شود، نیاز استان به خون بالغ‌بر ۲۳۰ تا ۲۵۰ واحد در روز است، حال باید دید که وجود تنها چهار پایگاه انتقال خون ثابت در شهرستان‌هایی از قبیل بندرعباس، بندرلنگه، میناب و قشم این نیاز استان را برآورده می‌کند یا خیر؟
تنها چهار پایگاه دائم
«ایمان زارعی» مدیرعامل سازمان انتقال خون استان هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با در تشریح فرآیند اهدا خون در شهرستان‌ها و روستاهای استان گفت: علاوه بر پایگاه‌های دائم بندرعباس، لنگه، میناب و قشم، طبق شبکه خون‌رسانی کشور چهار پایگاه موقت خون‌گیری در شهرستان‌های پارسیان، بستک، حاجی‌آباد و رودان نیز داریم که در آن‌ها خون‌گیری به‌صورت ماهیانه یا هفتگی انجام می‌شود.
وی در تشریح چگونگی خون‌گیری در پایگاه‌های غیردائمی اظهار داشت: در مرکز موقت رودان پنجشنبه‌های هر هفته، حاجی‌آباد ماهی یک بار، پارسیان یک‌شنبه‌های یک هفته در میان و مرکز موقت بستک نیز سه‌شنبه‌ها یک هفته در میان خون‌گیری از اهداکنندگان انجام می‌شود که در زمان اعزام اکیپ سیار اطلاع‌رسانی از طریق پیامک به شهروندان انجام می‌شود.
چشم به استان‌های هم‌جوار
زارعی با اشاره به این‌که در صورت نیاز استان، بر اساس شبکه خون‌رسانی مراکز دیگر استان‌ها این نیازمندی را مرتفع خواهند ساخت، ادامه داد: با توجه به شروع ماه مبارک رمضان پایگاه‌های اهدا خون ثابت علاوه بر فعالیت در نوبت صبح، در نوبت‌های عصر و بعد از افطار نیز خدمت‌رسانی خواهند کرد، شهروندان اطلاع داشته باشند که روزه‌داری منعی بر اهدای خون نیست و روزه‌داران می‌توانند بدون مشکل حتی در ساعات اولیه صبح نیز برای این امر پسندیده و خیر اقدام کنند.
روند خون‌گیری در مناطق کم‌جمعیت
وی گفت: برای دریافت خون از مناطق کم‌جمعیت و روستایی نیز تیم‌های سیار به این مناطق اعزام خواهد شد، برای این مسئله روند مشخصی تعریف نشده است و بازه‌ی زمانی مشخصی ندارد بلکه بر اساس میزان ذخیره خونی استان و با هماهنگی فرماندار و دهیارها اکیپ سیار اعزام خواهد شد.
آشنایی با رنگ‌بندی‌های خون‌گیری
مدیرعامل سازمان انتقال خون استان هرمزگان با بیان اینکه این سازمان دارای رنگ‌بندی قرمز، زرد و سبز است، تشریح کرد: قرمز بدین معنی است که شهروندان اقدام به اهدای فوری خون کنند، زرد یعنی تا ۱۴ روز داوطلب جهت اهدای خون اقدام کند و رنگ سبز یعنی تا اطلاع ثانوی شهروندان به‌صورت روزمره‌ برای اهدای خون اقدام کنند، این گزارش‌ها به‌صورت پایدار نیست و ممکن است در اثر حادثه و سانحه‌ای رنگ‌بندی استان‌ها به‌سرعت تغییر پیدا کند.
پاسخ‌گوی نیاز بیمارستان‌ها هستیم
وی در پایان گفت: با این تلاش‌ها سازمان انتقال خون توانسته تا پاسخ‌گوی بیمارستان‌های استان باشد و در صورت کمبود شدید اهداکننده این سازمان از ذخایر خونی خود استفاده می‌کند، در بسیاری از مواقعی که اعلام می‌شود ذخایر خونی استان رو به کاهش است درواقع ما در حال استفاده از ذخایر خونی برای اوقات اورژانسی و غیرمترقبه کنار گذاشته شده، هستیم.
سخن پایانی

اگرچه مدیرکل انتقال خون هرمزگان با استراتژی دفاع از عملکرد و کارکنان خود، شرایط را خوب توصیف می‌کند بااین‌حال نمی‌توان کمبود پایگاه‌های خون‌گیری در سطح استان را نادیده گرفت و روند کند اعزام اکیپ‌های سیار به مناطقی که از جمعیت قابل‌توجهی برخوردار هستند را منکر شد، شاید لازم است در شرایطی که مراجعه شهروندان به پایگاه‌های انتقال خون به دلیل بعد مسافت، شیوع کرونا، ماه مبارک رمضان و… کم شده است، برای افزایش ذخیره خونی استان تدبیری دیگر اندیشه شود و حتی اگر امکان دایر کردن و احداث پایگاه‌های دائم وجود ندارد می‌توان با برنامه‌ای صحیح اعزام اکیپ‌های سیار را ساماندهی کرد تا کم‌تر با کاهش ذخایر خونی در استان مواجه شویم چراکه چهار مرکز دائم جوابگوی جغرافیای گسترده‌ی هرمزگان نیست.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷