، با شروع ماه مبارک رمضان شور و شوق تازه‌ای در جامعه مسلمان ایجاد می‌شود و این مناسبت نیز مانند سایر مناسبات برای هم‌وطنان همراه با عادات غذایی ویژه‌ای همراه است که در برخی موارد این عادات باعث بروز مشکلات گوارشی یا مخاطرات متعددی برای روزه‌داران می‌شود.

به گزارش دلفین، با شروع ماه مبارک رمضان شور و شوق تازه‌ای در جامعه مسلمان ایجاد می‌شود و این مناسبت نیز مانند سایر مناسبات برای هم‌وطنان همراه با عادات غذایی ویژه‌ای همراه است که در برخی موارد این عادات باعث بروز مشکلات گوارشی یا مخاطرات متعددی برای روزه‌داران می‌شود. کارشناسان بهداشتی در این ماه همواره بر پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به‌تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی با رعایت میانه‌روی و محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی را مورد تأکید قرار می‌دهند. برای بررسی موردی این نکات گفت‌وگویی تلفنی را با «میترا سلیمی» متخصص تغذیه ترتیب دادیم.

با پزشک خود مشورت کنید

سلیمی در ابتدا با بیان این که بیماران پیش از شروع ماه رمضان باید با پزشک خود درباره شرایط سلامتی‌شان مشورت کند، افزود: این مشورت به این دلیل است تا فرد مطمئن شود روزه گرفتن سلامتی وی را به خطر نمی‌اندازد یا خیر و در صورت روزه‌داری نیز رعایت نکات تغذیه سالم را جدی بگیرد.

تاکید بر غذاهای سالم و سبک

وی در تشریح شیوه صحیح تغذیه در این ایام گفت: غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورشت در حجم کم برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند و غذاهای سبک‌تر شبیه وعده صبحانه برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند، برای وعده سحر مناسب است.

سلیمی ادامه داد: در این ماه نیز مانند ایام دیگر تقسیم وعده‌های غذایی به سه وعده در روز توصیه می‌شود و علاوه بر سحری و افطاری، شام نیز باید به عنوان یکی از وعده‌های غذایی موردتوجه روزه‌داران قرار گیرد، ازآنجاکه طول شب در فصل تابستان کوتاه است، توصیه می‌شود که روزه‌داران کمی پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک شام میل کنند.

پرهیز از پرخوری

این متخصص تغذیه اضافه کرد: به روزه‌داران توصیه می‌شود که موقع افطار از پرخوری بپرهیزند و روزه‌ی خود را با خرما باز کنند و سپس شیر، آب یا آب‌میوه بنوشند و با یک پیش‌غذای سبک مانند سوپ ادامه دهند و بدون اینکه زیاده‌روی کنند، سطح مایعات و قند خون خود را افزایش دهند.

مادران باردار و شیرده از روزه بپرهیزند

سلیمی ضمن بیان اینکه بعد از افطار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند بسیار مفید واقع شود، به روزه‌داری مادران باردار و شیرده نیز اشاره و اذعان کرد: در سه ماه نخست بارداری که سلول‌های مغز جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به‌ویژه در ایامی که ساعت آن طولانی است، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به جنین وارد کند لذا روزه‌داری برای این عزیزان توصیه نمی‌شود.

وی گفت: همچنین با توجه به اینکه در ۶ ماه نخست شیردهی، تنها منبع غذایی نوزاد شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می‌شود، بهتر است در این ایام از روزه‌داری خودداری شود، اما پس از این دوران با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه‌ی غذایی صحیح پیروی کند، گرفتن روزه منعی ندارد.

روزه و کرونا

این متخصص تغذیه با اشاره به تشدید موج چهارم کرونا در استان و نگرانی روزه‌داران از ابتلا به این بیماری، بیان داشت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دیده نشده است و روزه‌داری در شرایط بحران کرونا متفاوت از سال‌های غیرکرونایی نیست و در موارد خاص افراد می‌توانند با مشورت پزشک روزه بگیرند.

اهمیت ویتامین‌ها

وی افزود: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E، C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم‌اند، نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

سلیمی گفت: برای تأمین این ویتامین‌ها باید مصرف انواع میوه‌ها ازجمله پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین، گریپ‌فروت، سیب، کیوی و انواع آب‌میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

ضرورت استفاده از لبنیات

وی افزود: همچنین مصرف شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ علاوه بر تأمین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B به‌خصوص ویتامین B۲ و B۱۲ را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، تأمین می‌کند، نباید فراموش کرد که هنگام سحری غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی که نمک، چربی و شیرینی اندکی دارند، استفاده شود چراکه مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف سبزی‌های آب‌دار

این متخصص تغذیه بیان کرد: با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می‌تواند زمینه را برای ابتلا به ویروس کرونا فراهم کند، باید در وعده سحر سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند؛ مثل کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی زیاد مصرف شود.

سحری کباب نخورید

وی افزود: همچنین غذاهای پرپروتئین مثل انواع کباب، جوجه‌کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کُتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله‌پاچه و هم‌چنین غذاهای چرب و سرخ‌شده و پرادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند لذا در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم بهتر است از مصرف این غذاها در وعده سحر چشم‌پوشی شود.

توصیه به بهودیافتگان کرونا

سلیمی در پایان ضمن بیان اینکه بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته پس از بهبودی روزه نگیرند، گفت: اگر روزه‌داران شرایط درست تغذیه را در ماه مبارک رمضان رعایت نکنند با ضعف، بی‌حالی، سردرد، کاهش وزن و مشکلات گوارشی، یبوست و نفخ شکم در این ماه روبه‌رو خواهند شد.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷