عضو اسبق شورای شهر بندرعباس گفت: باید بپذیریم که اعضای شورا در اجرای قانون موفق نبودند و این‌که دخالت‌های بیرون از شورای در برخی موارد وجود دارد غیرقابل کتمان است، به‌ویژه اخیراً این‌طور به نظر می‌رسد ‌که در ورود افراد به شورا مشکلات خاصی بوده است.

به گزارش دلفین، در تقویم نهم اردیبهشت‌ماه را روز شوراها نامیده‌اند. با توجه به فرارسیدن این روز و همچنین در پیش بودن انتخابات شورای شهر و روستا، به سراغ «ابراهیم شهابی پور» عضو اسبق شورای اسلامی شهر بندرعباس در دور دوم رفتیم تا در گفت‌وگویی بی‌پرده به بررسی این انتخابات و کارایی پارلمان مردمی بندرعباس در ادوار مختلف بپردازیم.

دخالت‌های غیرقابل کتمان

شهابی پور در پاسخ به این پرسش که چرا در انتخابات شورای شهر بندرعباس همواره حرف‌وحدیث‌های فراوانی وجود داشته است و چنین نهادی آیا در زمان استقرار می‌تواند در راستای احقاق حقوق شهروندان فعالیت کند، گفت: باید بپذیریم که اعضای شورا در اجرای قانون موفق نبودند و این‌که دخالت‌های بیرون از شورای در برخی موارد وجود دارد غیرقابل کتمان است، به‌ویژه اخیراً این‌طور به نظر می‌رسد ‌که در ورود افراد به شورا مشکلات خاصی بوده است.

وی در ادامه ابراز داشت: در شورای اسلامی شهر بندرعباس از سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ عوامل قدرتمند بیرونی تأثیرات بسزایی را بر تصمیمات اعضا شورا داشتند و همچنین عوامل قدرتمند بیرونی با تبلیغات فراوان کاندیدای انتخاباتی مدنظر خود را به صحن شوراهای شهر فرستادند.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر بندرعباس تأکید کرد: در این شرایط نیز این عوامل قدرت باید پاسخگوی عملکرد اعضای مورد حمایت خود باشند که نیستند و از این بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

انحراف!

وی پیشنهاد داد: جامعه شناسان باید مطالعه بکنند که چه مشکلات ساختاری در انتخابات شوراها وجود دارد و نیز چه میزان از مشکلات به عدم بلوغ سیاسی مردم بازمی‌گردد.

شهابی‌پور تأکید کرد: امیدوارم جسارتی به فرد خاصی نکرده باشم اما حداقل بعد از دوره اول به نظر می‌رسد که شورای شهر بندرعباس به انحراف کشیده شده است و البته این موضوع منحصر به بندرعباس نیست و در کل کشور انتخاب کیفی شکل نمی‌گیرد و شاید در هرمزگان این موضوع پررنگ‌تر از سایر نقاط کشور باشد.

آفت سرمایه و روش‌های غیرمتعارف

وی سرمایه‌ی مالی افراد را اصلی‌ترین ملاک برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی عنوان کرد و افزود: زمانی که سرمایه تعیین‌کننده انتخاب باشد، آفت است چراکه در این وضعیت سوابق کاری افراد دیگر تعیین‌کننده نیست.

شهابی پور تصریح کرد: وقتی‌که افراد با این شرایط وارد شورا شوند، خواه‌ناخواه تأثیرپذیری‌شان هم از بیرون خواهد بود و این مسائله کار را سخت می‌کند.

هر روز بی‌کیفیت‌تر از دیروز

وی ادامه داد: وقتی اعضا ورودشان با روش‌های غیرمتعارف باشد، قطعاً بر نوع عملکردشان تأثیرگذار خواهد بود و باید گفت که در همه انتخابات شوراهای اسلامی شهر بندرعباس و از دوره اول تا امروز بعضی از اعضا با شرایط خاص تبلیغاتی انتخاب شده‌اند، اما این اتفاقات در دوره‌های اول بسیار کم بود اما روزبه‌روز بیشتر و بیشتر شد.

عضو شورای دوم شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که انتخابات شوراها در هر دوره نسبت به گذشته بی‌کیفیت‌تر شده است.

لزوم ایثار سیاسی

وی عنوان کرد: به عقیده من جامعه ایثارگر به جامعه‌ای گفته می‌شود که منافع جمعی را در اولویت قرار می‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال در ادوار گذشته نیروی‌های انقلابی فشارها و شکنجه‌های فراوانی را متحمل شدند تا انقلاب اسلامی به ثمر رسید و این مسائل بدین معناست که انسان‌های آزاده و جان‌برکف منافع شخصی خود را فدای منافع جمعی کردند.

شهابی پور عنوان کرد: انسان‌های بزرگی در جریان جنگ تحمیلی شهید، جانباز یا قطع نخاع شدند اما آن‌طور که بایدوشاید از زحمات و جان‌فشانی‌های ایشان قدردانی نشد و باید پذیرفت که انسان‌های ازخودگذشته و آزاده جایگاه مهمی در جامعه امروزی ندارند.

مطالبه‌گری اجتماعی جایگزین مطالبه‌گری فردی

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون وضعیت جامعه به سمت‌وسویی رفته که منافع فردی جایگزین منافع جمعی شده است و اعضای شوراهای اسلامی مطالبات فردی را جایگزین مطالبات اجتماعی کرده‌اند.

عضو اسبق شورای شهر بندرعباس تصریح گرد: به فرض مثال زمانی که شخصی عادل، صالح و درستکار به شورای شهر ورود پیدا می‌کند، هرچند انسان کاردان و توانمندی باشد، به دلیل ساختار حاکم نوع نگرش‌ها و پیگیری‌های وی هم فردگرایانه می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر جامعه به سمت نگرش‌های فردگرایانه گرایش پیدا کند دیگر افراد فعال و کارشناس در شوراهای شهر باقی نخواهد ماند تا پیگیر مطالبات مردم باشد و این امر موجبات آسیب‌رسانی را فراهم خواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل باید مطالعات دقیق‌تری صورت پذیرد. درغیراین صورت شرایط لازم بر تأثیرپذیری خواسته‌ها از بیرون بر شوراهای شهر تحمیل می‌شود و اگر اشخاصی سد راه قدرت‌های بیرونی شورا شوند از این گردونه طرد می‌شوند.

عوامل بازدارنده در توسعه شهر بندرعباس

از شهابی‌پور در رابطه با عوامل عدم پیشرفت صحیح و متوازن بندرعباس پرسیدیم که وی پاسخ داد: به عقیده من عوامل بازدارنده در توسعه شهر بندرعباس شامل مدیریت‌های تحمیلی، عدم تخصیص صحیح بودجه و همکاری نیم‌بند صنایع مستقر در استان در مسیر توسعه است؛ به همین دلیل تفکیک این عوامل بازدارنده برای من آسان نیست و آسیب‌شناسی این مسائل نیازمند کار کارشناسی بیشتر است.

وی به‌صورت مصداقی به مشکلات بودجه‌ای در عدم توسعه‌ی صحیح بندرعباس در ادوار پیشین اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانی که رئیس شورای شهر در دوره دوم بودم به یاد دارم که پروژه باغ گیاه‌شناسی، باغ گل‌ها و دهکده‌ی المپیک را در دستور کار داشتیم که متأسفانه به دلیل مشکلات بودجه‌ای کار در آن زمان اجرایی نشد.

عضو اسبق شورای شهر بندرعباس در تشریح اهمیت ایجاد باغ گیاه شناسی چنین گفت: این پروژه با مختصاتی که در نظر گرفته بودیم موجبات توسعه شهر بندرعباس را فراهم می‌کرد و قرار بود که تمام گونه‌های گیاهی مناطق گرمسیری را جمع‌آوری کنیم که این امر زمینه‌ساز جذب گردشگران متعدد می‌شد اما مسائل مالی همواره سدی بر اجرای دقیق این پروژه بود. نتیجه این طرح احداث باغ گل ها در یکی از پارک‌های شهر شد و در انتها همین طرح و سرمایه هم بر باد رفت.

اهمیـت ارتبـــاط با سـایــر سازمان‌ها

وی در ادامه ارتباط شوراها با سایر سازمان‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف شوراها پیگیری مسائل حوزه‌ی شهری است؛ اما این پیگیری‌ها بدون جلسات متعدد میان اعضای شورا و سایر سازمان‌ها خروجی نخواهد داشت.

ارزیابی عملکرد شورای شهر بندرعباس

از شهابی پور خواستیم تا بدون رودربایستی‌های سیاسی عملکرد شورای شهر بندرعباس در دوره‌های پیشین را ارزیابی کند که وی گفت: در سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ من به‌عنوان شهردار رودان مشغول به خدمت بودم و آن زمان استاندار هرمزگان به سمت قائم‌مقام شورای شهر بندرعباس منصوب ‌شده بود؛ به‌صراحت تمام می‌گویم آن زمانی که شوراهای شهر تشکیل نشده بود تصمیمات قاطعانه و کارشناسی‌تری در خصوص مدیریت شهری گرفته می‌شد اما متأسفانه در شرایط فعلی افراد غیرمتخصص به شوراها ورود پیدا می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بااین‌حال اگر بخواهیم اعضا شورا را در دوره اول نسبت به دوره دوم مقایسه کنیم من به‌صراحت عرض می‌کنم شورای اول دارای قدرتمندترین نیروها بود اما بالعکس دوره دوم شوراها هر شخصی که به شورای شهر ورود پیدا می‌کرد از علم و تخصص لازم در این حیطه برخوردار نبود و همین سیر نیز به نظر ادامه پیدا کرد.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷