ترس آن می‌رود که بی‌خیالی مسئولان در امر اطلاع‌رسانی و آسودگی شهروندان در مصرف بی‌رویه، تابستان 1400 را به تنش جدی روبه‌رو کند.

به گزارش دلفین، بحران آب و خشک‌سالی یکی از معضلاتی است که همواره گریبان‌گیر استان هرمزگان بوده است و برای هرمزگان‌نشینان مسئله‌ی جدیدی نیست اما موضوع عجیب و دور از انتظار، خون‌سردی متولیان و دستگاه‌های ذی‌ربط در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش مصرف این عنصر حیاتی و کم‌یاب است.

بی‌توجهی به اصلاح الگوی مصرف آب شهروندان هرمزگانی در حالی ادامه دارد که وزیر نیرو، رضا اردکانیان، درباره کم‌آبی در تابستان سال جاری هشدار داده و آن را خشک ‌ترین سال‌‌ در ۵۰ سال اخیر خوانده است، این در حالی است که در شرایط نرمال نیز هرمزگان با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند.گزارش‌های کارشناسان هواشناسی استان نیز بیان‌گر این مسئله است که بارش باران در سال آبی گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل تا ۹۵ درصد کاهش داشته که این حجم از کاهش بارندگی در ۳۸ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و طی امسال کاهش بارندگی بسیار زود تأثیرات خود را بر برداشت گندم استان نیز نشان داد. سومدیریت در مصرف آب و منابع آبی نیز مانند بسیاری از چالش‌ها و معضلات میان سیاست‌مداران پاس‌کاری می‌شود و هر ارگان، دیگری را مقصر جلوه می‌دهد حال‌آنکه برای جلوگیری از یک فاجعه محیط‌زیستی در کشور چاره‌ای جز ایجاد یکپارچگی میان ارگان‌ها و مردم نیست.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همین راستا از سیاست‌های کلان در زمینه مدیریت آب و متخصصان این حوزه انتقاد و بیان کرد: جنگ آب که از استان‌ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چراکه طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز باید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند.

بنا بر آنچه گفته شد سکوت مسئولان استانی در برابر خشک‌سالی هرمزگان بسیار عجیب به نظر می‌رسد زیرا این بار جدا از سو مدیریت‌ها در مدیریت و بهره‌برداری از منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آن، حتی شاهد تلاشی از سوی ذی‌ربطان برای هوشیاری و اطلاع رسانی به مردم نیستیم. عدم هشدارهای جدی در رابطه با تابستان خشک پیش رو با در نظر گرفتن این مسئله که مانند سال گذشته نمی‌توانیم به بارش‌های پاییز و زمستان نیز دل‌خوش باشیم، شرایط را برای شهروندان عادی جلوه خواهد داد و هرمزگانی‌ها فرض را بر شرایط عادی هرساله خواهند گذاشت، حال‌آنکه طبق آنچه گفته شد وقوع خشک‌سالی بی‌سابقه در کشور دور از انتظار نیست.

اما سوال این است که آیا اعتمادبه‌نفس ارگان‌های متولی ناشی از احداث آب‌شیرین‌کن‌هاست؟ آیا ظرفیت تولیدی این آب‌شیرین‌کن‌ها پاسخ‌گوی همه نیازهای استان، در تمامی حوزه‌ها خواهد بود؟ آیا این تابستان بیش‌ازپیش شاهد قطعی و سهمیه‌بندی آب نخواهیم شد؟

ترس آن می‌رود که بی‌خیالی مسئولان در امر اطلاع‌رسانی و آسودگی شهروندان در مصرف بی‌رویه، تابستان ۱۴۰۰ را به تنش جدی روبه‌رو کند.

یادداشت اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷