در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و با وجود این که برخی گروه‌ها به دلایل مختلفی رغبت چندانی برای حضور در انتخابات ندارند اما هنوز قشر گسترده‌ای چشم به صندوق‌های رای دوخته‌اند تا شاید مطالبات چندین و چند ساله‌شان با روی کار آمدن دولتی کارآمد و دلسوز تحقق یابد.

به گزارش دلفین، در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و با وجود این که برخی گروه‌ها به دلایل مختلفی رغبت چندانی برای حضور در انتخابات ندارند اما هنوز قشر گسترده‌ای چشم به صندوق‌های رای دوخته‌اند تا شاید مطالبات چندین و چند ساله‌شان با روی کار آمدن دولتی کارآمد و دلسوز تحقق یابد.

در این راستا بازار روز بندرعباس را انتخاب کردیم، به میان مردم رفتیم و سعی کردیم تا بار دیگر از زبان مردم توقعات جامعه و چالش‌ها را بررسی کنیم.

سفره‌های خالی و رکورد تورم

خانمی سی و چند ساله که در ابتدا تمایل چندانی برای گفت‌وگو نداشت سرانجام قفل از زبانش باز کرد و گفت: مردم از گرانی ناراحت هستند؛ از فشار اقتصادی خسته شده‌اند و ای کاش مسئولان خود را جای ما بگذارند و تصور کنند که امشب هزاران خانواده با سفره‌های خالی و شکم‌گرسنه چگونه شب را صبح خواهند کرد، آقایان! لطفاً سفره‌های خالی مردم را ببینند و فراموش نکنند که استان هرمزگان رکورد تورم را شکسته است.

پرداخت اجاره‌بهای سنگین در هرمزگان

وی افزود: آیا مسئولان می‌دانند که مردم اجاره‌نشین هرمزگانی پس از پرداخت اجاره‌بهای سنگین دیگر پولی برای تأمین نیازهای حداقلی، حفظ سلامت خانواده خود، تأمین هزینه‌های آموزشی و هزاران هزینه دیگر ندارند و ما در بازار بیشتر نظاره‌گر هستیم تا خریدار و مهم‌ترین دغدغه و توقع ما از هر کسی که رئیس جمهوری می‌شود، حل مشکلات معیشتی است.

حرف‌های شعارگونه مسئولان

خواهر این خانم که به‌تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده است، نیز با ما هم‌کلام شد و افزود: نزدیک انتخابات است و ای کاش مسئولان و کاندیداها بدانند به جای شعار دادن و باد در گلو انداختن و تنها سخن گفتن از دشمنان، به فکر ارائه یک راه حل اساسی و سنجیده برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در زندگی مردم باشند؛ چرا که مردم منتظر ارائه راهکار هستند.

گرانی، گرانی و باز هم گرانی

در این میان مردی میان‌سال هم به جمع ما پیوست و گفت: خانم خبرنگار زمانی که قیمت لبنیات همانند شیر، پنیر، کره و ماست در ماه‌های اخیر افزایشی بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است، بی‌گمان کمتر خانواده‌ای می‌تواند به‌صورت روزانه به لبنیات موجود در بازار دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دیگر کالای اساسی که این روزها شدیدا افزایش قیمت داشته، قند و شکر است، اضافه کرد: گرانی در هرمزگان از سایر استان‌های کشور پررنگ‌تر است، مردم دیگر توان رویارویی با این تورم را ندارند، قیمت مسکن، خوراک، پوشاک و خودرو سر به فلک کشیده است و قیمت‌ها در عرش و مردم در فرش زمین‌گیر شده‌اند.

مشکلات اقتصادی و دعواهای زناشویی

با مرد جوانی که در گوشه‌ی بازار انبه‌ی کال می‌فروخت نیز به گفت‌وگو پرداختیم که وی بیان داشت: زندگی برایم رنگ و بویی ندارد، هنوز چند سالی از زندگی مشترکمان نمی‌گذرد اما آن‌قدر موانع بر سر راهمان وجود دارد که اکثر اوقات بحث و کشمکش‌هایی به خاطر نداشته هایمان رخ می‌دهد، زنم بهانه می‌گیرد و بزرگ‌ترین مشکل ما همین مشکلات اقتصادی است.

وی با گلایه‌مندی افزود: به نظر من اکثر مشکلات و اختلافات خانوادگی در زندگی مشترک رابطه مستقیمی با بی‌پولی دارد، اکثر جوانان زندگی‌شان به طلاق منجر می‌شود، مسئولان ما را هم همانند فرزندان خود بدانند و اگر کسی می‌خواهد رئیس جمهور شود باید درد مردم را بداند.

از دانشگاه انصراف دادند

کمی جلوتر مرد کهنسالی روی صندلی نشسته و جدول حل می‌کرد، نزدیکش رفتم و سر صحبت را با او باز کردم، قبل از من گلایه‌هایش را از مسئولان آغاز کرد و گفت: دختر و پسری دارم که با وجود گرانی‌ها و اجاره خانه و مخارج سنگین زندگی‌ام، از پس هزینه‌ی دانشگاهشان برنیامدم و مجبور به انصراف از دانشگاه شدند.

وی آهی کشید و ادامه داد: حقوق ناچیزی از بازنشستگی‌ام دریافت می‌کنم که دردی از دردهای زندگی‌ام مداوا نمی‌کند، واقعاً خسته شده‌ام روی حرف زدن در خانه ندارم و نتوانستم پشتوانه‌ای برای فرزندانم باشم.

وی تصریح کرد: سال‌هاست که اجاره‌نشین هستم و هم‌اکنون ماهیانه یک‌میلیون و ۵۰۰ تومان کرایه‌خانه می‌دهم این در حالی است که درآمد ماهیانه‌ام بسیار ناچیز است، درآمدم در بازار هم خراب است و برای ما فرقی ندارد چه گروهی سر کار باشند، فقط دغدغه مردم را دغدغه‌ی خود بداند، کافی است.

سخن پایانی

با مرور صحبت‌های شهروندان چنین به نظر می‌رسد که مطالبات اقتصادی، اصلی‌ترین مطالبه‌ی مردم هرمزگان از رئیس جمهور آینده است و این بدان معناست که دولت آینده باید این موضوع را جز اولویت‌های خود قرار دهد.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷