نیروگاه تولید برق بندرعباس نیز یکی از این نیروگاه‌ها است که مازوت سوزی آن صدای شهروندان را درآورد و میزان آلایندگی هوای این شهرستان را تا مقادیر بسیار بالاتر از استانداردهای محیط‌زیستی افزایش داد، اما آنچه بیش‌ازپیش خاطر شهروندان را آزرده کرد.

به گزارش دلفین، مازوت سوزی در نیروگاه‌ها یکی از دغدغه‌های زیست‌محیطی کشور در زمستان گذشته بود که با شروع فصل تابستان و کاهش مصرف گاز مشترکان خانگی این معضل تا حدی کاهش یافت. نیروگاه تولید برق بندرعباس نیز یکی از این نیروگاه‌ها است که مازوت سوزی آن صدای شهروندان را درآورد و میزان آلایندگی هوای این شهرستان را تا مقادیر بسیار بالاتر از استانداردهای محیط‌زیستی افزایش داد. اما آنچه بیش‌ازپیش خاطر شهروندان را آزرده کرد، این مسئله بود که اکثر شهروندان بندرعباسی از نعمت گازرسانی به واحدهای مسکونی محروم هستند و در این میان تنها نقش قربانی را ایفا کردند.

مازوت چیست؟

در بیان علمی مازوت یکی از فرآورده‌های نفت خام است که به‌نوعی نفت کوره محسوب می‌شود. مازوت به‌طورمعمول حاوی مقادیری با درصدهای مختلف از گوگرد است و به آن نفت کثیف (Dirty Oil) نیز می‌گویند. سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند. این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد و خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند. به‌طورکلی، غلظت معمول این گاز در اتمسفر کمتر از ۱۰ ppb است که در این غلظت اثر مخربی بر سلامتی نخواهد داشت.

۸۰ درصد سوخت نیروگاه بندرعباس مازوت بود

اما در بررسی استانی این موضوع طبق گفته «حبیب مسیحی تازیانی» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان، در زمستان گذشته ۸۰ درصد سوخت نیروگاه بندرعباس را مازوت تشکیل می‌داد. وی در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: قرار است دو نیروگاه در کنار نیروگاه بندرعباس برخط شوند و نیروگاه قدیمی به سمت تعمیرات برود، در تلاشیم برای سوخت این نیروگاه‌ها در سال جدید از گاز استفاده کنیم تا مشکلات آلایندگی کاهش یابد.

ضرب العجل یک‌ماهه محیط‌زیست

مسیحی ادامه داد: یک ماه فرصت داده شده است تا این موضوع عملی شود و در غیر این صورت برخورد شده و از اهرم‌های محیط‌زیستی استفاده می‌کنیم.

وی در تشریح دلیل عدم اقدام محیط‌زیست در برخورد با نیروگاه بندرعباس تا پیش‌ازاین گفت: آنچه باعث شده بود تا پیش‌ازاین تأکیدی بر استفاده از گاز نباشد شرایط و میزان تقاضا در کشور بود که خوشبختانه امروز این نیاز در خود استان مرتفع خواهد شد.

پیگیری وضعیت مازوت‌سوزی

حال با گذشت بیش از یک ماه و پایان این ضرب العجل خبرنگار دلفین به سراغ مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان رفت تا از وضعیت مازوت سوزی در نیروگاه بندرعباس آگاهی یابد.

حبیب مسیحی تازیانی دراین‌باره تشریح کرد: در حال حاضر بخشی از سوخت نیروگاه گاز و بخشی مازوت است، اما در این مدت مقدار استفاده از گاز افزایش یافته است.

جلوگیری از مازوت سوزی در دستور کار دستگاه قضا

خوشبختانه علاوه بر اداره کل محیط‌زیست، دستگاه‌های قضایی و نظارتی استان نیز پیگیر این موضوع هستند و بخشی از عملیات انتقال گاز به نیروگاه در مراحل پایانی قرار دارد و زیرساخت‌های انتقال گاز در حال اتمام است.

امیدواری برای کاهش آلایندگی در سال جاری

وی ادامه داد: امید است دو نیروگاهی که در سال جاری افتتاح خواهند شد و همچنین نیروگاه حرارتی بندرعباس، سوخت موردنیاز خود را از گاز استان تأمین کنند و میزان آلایندگی در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان افزود: یک سری تمهیدات نیز لحاظ می‌کنیم که در مواقع اضطرار و نیاز کشور به گاز، بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم تا کمترین شرایط آلودگی را داشته باشیم.

تبدیل مازوت به سوخت سبک

وی گفت: گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه که پالایشگاه‌هایی که مازوت تولید می‌کنند به سمتی می‌روند که آن را به محصول کم‌زیان تری تبدیل کرده و ارزش‌افزوده آن را افزایش دهند.

مسیحی ادامه داد: طی جلسه‌ای که با سه تن از روسای این پالایشگاه‌ها داشتم، همگان اتفاق‌نظر داشتند که این امر در شرف تحقق است و طرح‌هایی ارائه شده تا این منابع هدر رفته‌ی پالایشگاه‌ها به‌عنوان کالاهایی با ارزش‌افزوده بیشتر به چرخه بازگردند که درنهایت محصول نهایی یک سوخت سبک خواهد بود.

ده سال آلایندگی برای بندرعباس

گفتنی است؛ تعداد صنایع آلاینده نسبت به سال گذشته در شهر بندرعباس دو برابر شده است، در سال گذشته تعداد صنایع آلاینده ۱۲ مورد بود که امسال این عدد به ۲۶ رسیده است، در این میان نیروگاه برق بندرعباس همواره طی ۱۰ سال گذشته جز صنایع آلاینده به شمار می‌رود. مریم سلیمی زاده رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط‌زیست استان هرمزگان نیز در این خصوص به خبرنگار دلفین گفت: اینکه مشخص کنیم در هوای بندرعباس چه میزان مازوت وجود دارد عملاً امکان‌پذیر نیست و برای سنجش مازوت وجود گازهای حاوی گوگرد را موردسنجش قرار می‌دهیم.

 

 

وی ادامــه داد: مسئـلــه‌ای که وجود دارد این است که اغلب آلودگی‌های سطح شهر بندرعباس ناشی از مازوت است اما نمی‌توان گفت که میزان مازوت موجود در هوا در حد استاندارد است.

سلیمی تصریح کرد: میزان و جهت باد، فاصله از شهر، محل قرارگیری، کمبــــود ایستگــاه‌هــای پایـــش محیط‌زیست و مسائلی از این دست باعث شده است در حال حاضر اطلاع کافی و صحیح از میزان مازوت موجود در هوای بندرعباس در دست نداشته باشیم.

نمی‌توانیم نیروگاه را متهم کنیم

سلیمی خاطـرنشان کرد: شاید با افزایــش میـــزان ایستگاه‌های محیط‌زیست بتوان بهتر این مسئله را موردسنجش قرار داد، اما بنا بر اطلاعات محدودی که در حال حاضر در دست داریم نمی‌توانیم سند محکمی مبنی بر وجود مازوت بیش‌ازحد استاندارد در جو بندرعباس ارائه دهیم.

وی گفت: یکی از علل این ضعف کمبود دستگاه‌های پایش هوا است، اگر این ایستگاه‌ها به اندازه کافی وجود داشت دستمان برای محکوم کردن استفاده نیروگاه‌ها از مازوت پر بود و می‌توانستیم سند محکمی مبنی بر استفاده از این سوخت و آلایندگی ناشی از آن ارائه دهیم.

کمبود دستگاه‌های پایش

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه تعداد سنجش‌ها به دلیل کمبود امکانات کم است و نمی‌توان در مورد میزان و درصد موجود مازوت در هوای بندرعباس اظهارنظر کرد، ادامه داد: تنها می‌توانیم به این بسنده کنیم که نیروگاه بندرعباس از مازوت استفاده می‌کند و ازآنجایی‌که مازوت خطرناک است و میزان گوگرد در آن بالا است پس در نتیجه باعث آلودگی می‌شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه من به‌عنوان یک سنجش‌گر امکاناتم به حدی نیست که بتوانم میزان غیراستاندارد مازوت در جو شهرستان را ثابت کنم اما به‌طورکلی می‌توان گفت که با مصرف مازوت آلایندگی ایجاد می‌شود.

درخـــواســت افـــزایـــش ایستگاه‌های پایش

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط‌زیست استان هرمزگان تصریح کرد: این تعداد ایستگاه برای پایش هوای بندرعباس کافی نیست، در راستای افزایش این ایستگاه‌ها درخواست ارائه شده و در سایر شهرستان‌ها نیز ایستگاه محیط‌زیست ایجاد کرده‌ایم.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷