مدیر زراعت استان هرمزگان در ادامه به کشت محصولات آب‌بر در استان اشاره و تشریح کرد: در تلاشیم در محصولاتی مانند ذرت که آب‌بری زیادی دارند راه‌کارهایی پیدا کنیم تا بتوانیم با صرفه‌جویی در مصرف آب، این محصولات را تولید کنیم تا وابستگی به خارج و محصولات خارجی نداشته باشیم.

به گزارش دلفین، شرایط آب‌وهوایی استان هرمزگان به‌گونه‌ای است که در فصول مختلف سال فعالیت‌های زراعی و کشاورزی رونق دارد و بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی موردنیاز کشور در این استان تولید می‌شود و نقش بسزایی در تنظیم بازار داخلی دارد و همچنین بستر مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، در هرمزگان فراهم است. با توجه به آنچه گفته شد تقویت صنعت کشاورزی در هرمزگان می‌تواند تأثیر فراوانی در رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور داشته باشد و بیش‌ازپیش بر شعار افزایش صادرات غیرنفتی جامه عمل بپوشاند. اما متأسفانه مشکلی که در حال حاضر دامن‌گیر کشاورزان هرمزگانی شده کم‌آبی و خشک‌سالی این روزهای استان است.

۷۸ هزار هکتار سطح زیرکشت

«سید رضا امیری زاده» مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان هرمزگان در این رابطه به خبرنگار دلفین گفت: در هرمزگان حدود ۷۸ هزار هکتار سطح زیرکشت وجود دارد که بالغ‌بر ۴۷ هزار هکتار آن مختص کشت سبزیجات و صیفی‌جات، ۲۲ هزار هکتار مختص کشت‌هایی مانند گندم، جو و ذرت و مابقی زیر کشت علوفه است.

انواع کشت

وی افزود: درمجموع می‌توان گفت تنوع کشت در هرمزگان بسیار بالا است؛ به‌عنوان‌مثال برای کشت هندوانه سه نوع کشت در استان انجام می‌شود، یک نوع مختص شب یلدا است که حدود چهار هزار هکتار در شهرستان میناب برای مصرف شب یلدا کشت میشود، نوع دوم آن برای مصرف شب عید است که بالغ‌بر دو هزار و ۵۰۰ هکتار در منطقه جاسک کشت می‌شود و نوع سوم آن نیز برای نیمه دوم خردادماه است که حدود دو هزار هکتار در منطقه حاجی‌آباد زیرکشت میرود.

وی با بیان اینکه کشت گوجه‌فرنگی در دو مرحله یکی مهرماه و دیگری آخر آذرماه صورت می‌گیرد، افزود: همچنین در تیرماه کشت کنجد، ذرت و پنبه آغاز و در نیمه دوم شهریورماه نیز کشت سبزیجات و صیفی‌جات شروع می‌شود.

الگوی کشت در هرمزگان

امیری زاده در ادامه به تشریح الگوی کشت در هرمزگان پرداخت و بیان کرد: الگوی کشت تحت تأثیر چند مؤلفه است، به‌طور مثال مولفه‌هایی مثل آب‌وهوا، شرایط خاک، جغرافیا و تنش‌های زیستی و … مسائلی هستند که می‌توانند در نوع کشت و الگوی کشت منطقه تأثیرگذار باشند.

وی گفت: به‌شدت مخالف تک‌کشتی شدن استان هستیم و بهتر است در استان چند کشت متنوع انجام گیرد زیرا در این صورت اگر محصولی با کاهش قیمت مواجه شد محصول دیگر بتواند زیان آن را جبران کند.

چگونگی ابلاغ و ثبت الگوی کشت

مدیر زراعت استان در خصوص صدور ابلاغیه‌ی الگو کشت بیان کرد: به‌طورکلی یک ابلاغیه از طرف وزرات‌خانه صادر و در آن الگو کشت استان در همه محصولات ابلاغ می‌شود، سپس ما آن را به شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم.

وی اضافه کرد: شهرستان‌ها سطوح را بین مراکز خدمتشان تقسیم می‌کنند، مراکز خدمات با کمک بخش ترویج و مرکز تحقیقات با کشاورزان جلسات متعددی در جهت انجام الگوی کشت، سطح کشت و نوع محصولاتشان در آن منطقه برگزار می‌کنند.

امیری زاده گفت: بعد از برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، مراکز خدمات سطوحی را که به آن‌ها ابلاغ شده به شهرستان ابلاغ می‌کنند و شهرستان به ما و ما نیز به وزارت خانه ابلاغ خواهیم کرد.

وی تشریح کرد: برای کشت‌هایی مانند پیاز و گوجه‌فرنگی که معمولاً در این دو محصول تنش بیشتری داریم، سامانه‌ای وجود دارد و در زمانی که سطوح ابلاغ می‌شود، کارشناسان مرکز نام کشاورز و مشخصات کشت آن‌ها را وارد سامانه می‌کنند.

مدیر زراعت استان هرمزگان ادامه داد: سپس ۴۰ روز بعد دوباره اطلاعاتی را مانند این‌که چه میزان کشت صورت گرفته، میزان رشد محصول چقدر بوده و پیش‌بینی تولید در ماه‌های آینده چقدر است، در این سامانه به ثبت می‌رسانیم.

مدیریت الگوی مصرف آب

وی در ادامه به مدیریت الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی استان اشاره و بیان کرد: در رابطه با مدیریت مصرف آب در کشاورزی استان دو روش بسیار مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها آبیاری قطره‌ای و دیگری نشا است. امیری زاده تشریح کرد: شیوه‌های آبیاری سنتی مانند غرق‌آبی باعث مصرف آب زیادی می‌شد که برای اصلاح آن از دو روش نشا و آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود، زمانی که محصولی را نشا می‌کنیم سه تا چهار برابر آب کمتری مصرف می‌شود یا در آبیاری به‌صورت قطره‌ای حدود ۵۰ درصد نسبت به شیوه غرق آبی آب کمتری مصرف می‌شود. وی ضمن بیان اینکه در استان بالغ‌بر ۹۰ درصد از سطوح زیر کشت به‌وسیله آبیاری تحت‌فشار آبیاری می‌شود، گفت: همچنین عمده کشت صیفی‌جات در استان به‌صورت نشا آبیاری می‌شود که صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف آب دارد.

مدیر زراعت استان هرمزگان در ادامه به کشت محصولات آب‌بر در استان اشاره و تشریح کرد: در تلاشیم در محصولاتی مانند ذرت که آب‌بری زیادی دارند راه‌کارهایی پیدا کنیم تا بتوانیم با صرفه‌جویی در مصرف آب، این محصولات را تولید کنیم تا وابستگی به خارج و محصولات خارجی نداشته باشیم.

حفظ آب‌های زیرزمینی

امیری زاده گفت: با این دیدگاه می‌توانیم آب‌های زیرزمینی را حفظ و نگهداری کنیم، در استان سه سَد مهم داریم که در بخش کشاورزی دخیل هستند و از این سدها در کشت‌های استراتژیکی مانند گندم، ذرت و علوفه استفاده می‌کنیم.

وی بر اهمیت کشت علوفه در استان تأکید کرد و گفت: با توجه به خشک‌سالی‌هایی که وجود دارد دامداری‌های ما نیاز زیادی به علوفه دارند

افـزایش بهره‌وری

وی گفت: در بخش افزایش عملکرد در واحد سطح، پیگیر هستیم که با کمک مرکز تحقیقات بتوانیم میزان تولید محصولاتمان را افزایش دهیم که این مسئله افزایش درآمد، کاهش هزینه تولید برای کشاورز و همچنین افزایش بهره‌وری در مصرف آب را به دنبال دارد.

امیری اضافه کرد: به‌طور مثال برای کشت یک کیلو گوجه‌فرنگی اگر ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، تلاش این است با افزایش عملکرد در واحد سطح، آب مصرفی یک کیلو گوجه‌فرنگی را به ۱۰۰ لیتر برسانیم، همچنین اگر متوسط استان در تولید گوجه‌فرنگی اگر ۵۵ تن باشد، با افزایش عملکرد در واحد سطح موفق شدیم ما رکوردهای ۱۵۰ تن را نیز به ثبت رسانده‌ایم.

ذات کشــاورزی مصــرف آب است

وی با بیان اینکه ذات کشاورزی مصرف آب است، گفت: کشور ما از پتانسیل‌های بالایی در زمینه کشاورزی برخوردار است و صنعت کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌هایی‌ست که می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی داشته باشد.

مدیر زراعت استان هرمزگان ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در حوزه کشت صیفی‌جات هر هکتار برای دو کشاورز به‌صورت مستقیم و حداقل برای دو تا پنج نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.

امیری زاده نبود الگوی کشت در استان هرمزگان را تکذیب کرد و گفت: الگوی کشت با توجه به شرایط آبی استان تعریف می‌شود؛ به این معنی که برای منطقه‌ای که کم آب است الگوی کشت متفاوتی نسبت به منطقه‌ای که با معضل شوری آب دست‌وپنجه نرم می‌کند، تعریف شده است، به‌طورکلی بر اساس میزان آبی که سازمان آب منطقه‌ای استان در اختیار ما قرار می‌دهد الگوی کشت مناطق را تعیین می‌کنیم.

وی در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی استان اشاره و اضافه کرد: بالغ‌بر ۷۰ درصد از محصولات کشاورزی هرمزگان قابلیت صادرات دارند که این محصولات استان به کشورهایی مانند امارات، عمان، عراق و آسیای میانه صادر می‌شود، لازم است با روش‌های به‌زراعی عملکردمان در واحد سطح را افزایش دهیم تا درنتیجه با حفظ منابع آب و خاک، افزایش در تولید و محصولات را شاهد باشیم.

امیری زاده در پایان به وظایف بخش زراعت استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: بخش زراعت وظیفه دارد که در تولید با کشاورزان همکاری کند تا با مشکلاتی مانند کمبود برق، کود و دیگر اقلام موردنیاز مواجه نشوند، لازم به ذکر است که در بخش زراعت تولید در محوریت قرار دارد و در بخش‌های پس از تولید مانند صادرات محصولات، ارگان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید با ما همکاری می‌کنند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه حمیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷