سال‌هاست که مشکلات راه‌های روستایی حاجی‌آباد به کلافی سردرگم تبدیل‌شده و اهالی این روستاها را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

به گزارش دلفین، سال‌هاست که مشکلات راه‌های روستایی حاجی‌آباد به کلافی سردرگم تبدیل‌شده و اهالی این روستاها را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. یکی از اهالی منطقه حاجی‌آباد، طی تماس تلفنی با نشریه دلفین خواستار رسیدگی به مشکلات راه روستایی این منطقه شد.
بلاتکلیفی ۱۵ ساله جاده روستای طارم
وی بیان داشت که حدود ۱۵ سال پیش به علت وجود راه‌های نامناسب روستایی در منطقه «طارم» شهرستان حاجی‌آباد تصمیم گرفته شد که طبق مدل نقشه محور «شیراز – داراب» یک جاده‌ی هم‌سطح در این منطقه احداث شود و ازآنجایی‌که در اطراف جاده روستا واقع شده و از سویی تردد دانش آموزان را با مشکلاتی مواجه کرده بود، تصمیم نهایی اهالی این روستا بر این شد که یک پل زیرگذر مانند روستای «سر چاهان» در این منطقه احداث شود؛ اما پیمانکاران عقیده داشتند که این طرح در نقشه قرار نمی‌گیرد.
نیمه‌کاره رها شدن عملیات پروژه روگذر به دلیل اجرای غیراصولی
این شهروند حاجی آبادی تاکید کرد که ظاهر قضیه نشان می‌داد که تصمیمات دقیق و کارشناسانه مبنی بر اجرایی کردن پروژه عملیات ساخت پل روگذر از سوی مسئولان ذی‌ربط بدون نقض است اما متأسفانه بعد از آن که عملیات احداث این پل به نیمه رسید اهالی روستا نسبت به این موضوع واکنش‌های اعتراض‌آمیز نشان دادند.
به عقیده اهالی روستای طارم به دلیل اینکه پل مدنظر غیراستاندارد احداث‌شده است باید هر چه سریع‌تر پروژه عملیات ساخت این روگذر متوقف شود. همین امر منجر شده تا ورودی روستا مسدود و معضلاتی را برای اهالی این منطقه ایجاد کند، این در حالی است که عملیات احداث و تخریب روگذر در هر دو صورت بار مالی فراوانی را تحمیل می‌کرد.
پل خطر آفرین
گفتنی است هم‌اکنون پل روگذر روستای طارم حدود هشت متر از سطح زمین ارتفاع دارد که از حالت استاندارد خارج‌شده است، زیرا طبق استاندارد این روگذر باید ۱۳ متر ارتفاع داشته باشد.
در همین رابطه «لیلا امامدادی طارمی» دهیار روستای طارم حاجی‌آباد، طی تماس تلفنی که با تحریریه دلفنین داشت گفت: این پل مشکلات متعددی برای روستاییان ایجاد کرده است، اهالی این منطقه از امنیت جانی برخوردار نیستند و ازآنجایی‌که پل روگذر در مجاورت روستا و در حاشیه رودخانه فصلی قرار دارد به هنگام وقوع بارندگی، احتمال ورود سیل به روستا و همچنین سقوط وحشتناک خودروها از روی پل را در پی خواهد داشت و از این بابت خطرات جبران‌ناپذیری اهالی این روستا را تهدید می‌کند.
پیگیری از طریق دفتر مقام معظم رهبری
دهیار روستای طارم حاجی‌آباد با بیان اینکه اجازه تخریب پل روگذر صادر نشده و حتی شورا شهر حاجی‌آباد نیز از همکاری و پیگیری این مسئله سرباز زده است، گفت: با پیگیرهای مکرر جهت رسیدگی به مشکل راه‌های روستایی این منطقه به دفتر مقام معظم رهبری نامه‌ای ارسال کردیم که جواب نامه اهالی روستا را به جهاد سازندگی فرستادند.
وی خاطرنشان کرد: این نامه مراحل اداری خود را طی کرد اما متأسفانه استانداری همچنین هزینه‌ای را متقبل نمی‌شود که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد خیلی زودتر از این اقدامات لازم را برای تخریب پل انجام ‌شده بود.
عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به مشکلات روستاییان طارم
امامدادی بیان کرد: علی‌رغم همه پیگیری‌ها متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم و به ما اعلام کردند که اعضا شوراها تفاهم‌نامه‌ای را با ما بنویسند و ما مراحل ساخت خیابان و همچنین کنارگذر را برای اهالی روستا در اولویت کارمان قرار می‌دهیم.
احداث کنارگذر راه چاره نیست
وی ادامه داد: درگذشته روستای طارم از ۶ ورودی برخوردار بود، متأسفانه هم‌اکنون این روستا یک ورودی بیشتر ندارد و برای افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند احتمال سقوط از پل بسیار زیاد است.
دهیار روستای طارم با بیان این که حتی چراغ‌خطری نیز برای این پل و خاک‌ریز تعبیه نکردند، اذعان داشت: مسائل و مشکلات راه‌های روستایی این منطقه را به سمع و نظر مسئولان رساندم اما متأسفانه مسئولان شهرستان حاجی‌آباد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.
دست به دامان دستگاه قضا
وی گفت: در آخرین اقدام اهالی روستا با پیگیری‌های مستمر، با ارسال نامه‌ای در فضای مجازی از رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان خواستار بررسی مشکلاتشان و مواخذه مسئولان کم‌کار شدند، لذا از متولیان دستگاه قضا در استان خواهشمندیم با مسئولان کم‌کار برخورد کنند تا مشکل ۱۵ ساله مردم روستا برطرف شود.
وی گفت: انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط از خواب غفلت بیدار شوند و برای هرگونه ساخت‌وساز که از سوی پیمانکاران مختلف انجام می‌شود، ناظری در نظر بگیرند تا عملیات پروژه‌های عمرانی روستاها در اقصی نقاط مناطق مختلف شهرها با موفقیت انجام شود.
منبعی که نخواست نامش فاش شود
گفتنی است این اظهارات در حالی مطرح شد که یکی از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه به نشریه دلفین گفت: شرح ماوقع به این صورت است که در گذشته در راستای احداث باند دوم در مقطع موردنظر، اهالی روستا اصرار بر احداث روگذر داشتند که اداره کل نیز علی‌رغم هزینه زیادی که به پروژه تحمیل می‌شد، جهت ایمن‌سازی این محور طرح را قبول و به پیمانکار ابلاغ کرد اما بعد از احداث پی پل روگذر و انجام خاک‌ریزی و احداث دیوار آن تا ارتفاع مدنظر، اهالی روستا اصرار بر تخریب دیوار و پایین آوردن ارتفاع پروژه داشتند.
وی تصریح کرد: دلیل اهالی روستا برای تخریب، این مسئله بود که پل روگذر باعث ایجاد دید به خانه‌های شهروندان می‌شود لذا خواستار تخریب بودند که انجام این کار که ضمن کاهش ایمنی محور، هزینه زیادی نیز به همراه داشت.

گزارش اختصاصی: فاطمه درویش پور

  • نویسنده : ۱۰۰۷