مسئول کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در بین استان‌های ایران بیشترین بیمار دیابتی در استان سمنان است، عنوان کرد: استان یزد نیز در رتبه دوم قرار دارد و جایگاه سوم متعلق به هرمزگان است.

به گزارش دلفین، بیماری دیابت، نوعی اختلال در سوخت‌وساز بدن است که عمدتاً به دو شکل نوع یک و دو مبتلایان را دچار مشکل می‌کند. درواقع دیابت نوع یک توانایی فرد در تولید هورمون انسولین را از بین می‌رود و در دیابت نوع دو که ناشی از عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی است، بدن بیمار در برابر هورمون انسولین تولید شده مقاوم و مانع عملکرد طبیعی بدن در تولید هورمون می‌شود.
وزارت بهداشت نیز بر اساس میزان مصرف انسولین در مبتلایان به دیابت در هر استان، سامانه‌ای را طراحی کرده است تا تمام بیماران دیابتی بتوانند داروی انسولین را دریافت کنند. تصمیم‌گیران وزارت بهداشت نیز انسولین را به علت تعدد داروخانه‌ها در سراسر کشور و استان تنها به داروخانه‌های مشخصی برای توزیع می‌دهند و این داروخانه‌ها در استان هرمزگان شامل داروخانه بیمارستان شهید محمدی، بیمارستان خلیج فارس، بیمارستان صاحب‌الزمان و تعدادی از داروخانه‌های بخش خصوصی است تا با این ترفند بیماران دیابتی با کمبود دارو مواجه نشوند. لازم به ذکر است؛ برای دیابت نوع یک داروی جایگزین وجود ندارد و فقط درمان آن با تزریق انسولین امکان‌پذیر است.
در آستانه‌ی ۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت به سراغ دکتر «احمد بهزاد» متخصص داخلی و مسئول کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
آمار دیابت در ایران و جهان
دکتر بهزاد با بیان اينکه تعداد قابل‌توجهی از هم‌استانی‌ها و هم‌میهنان‌مان‌ با دیابت دست‌به‌گریبان هستند، خاطرنشان کرد: در ایران حدود پنج میلیون نفر بیمار دیابتی و حدود ۵٫۲ میلیون نفر نیز بیمار پیش‎دیابتی داریم که آمار قابل‌توجهی است.
استان‌های صدرنشین
مسئول کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در بین استان‌های ایران بیشترین بیمار دیابتی در استان سمنان است، عنوان کرد: استان یزد نیز در رتبه دوم قرار دارد و جایگاه سوم متعلق به هرمزگان است.
وی افزود: دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک و متابولیسم در جهان به شمار می‌آید و حدود ۱۰ درصد جمعیت بالغان جهان و ۱۱ درصد از جمعیت ایران با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
هزینه‌های سنگین بیماران دیابتی
مسئول کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرد: با این اوصاف ۱۱ درصد هزینه وزارت بهداشت و ۱۸ درصد هزینه‌های بیمارستان صرف بیماران دیابتی می‌شود و هزینه‌های سرسام‌آور بیماران دیابتی بار سنگینی را بر روی دوش دولت و خانواده‌ها قرار داده است.
کاهش طول عمر
از این متخصص داخلی در رابطه با تأثیر دیابت بر طول عمر پرسیدیم که بیان داشت: طول عمر افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد عادی حدود ۶ سال و اگر عوارض ناشی از این بیماری وخیم‌تر شود طول عمر تا ۱۲ سال کاهش می‌یابد.
وی از احتمال افزایش افراد دیابتی بر اساس تغییر سبک زندگی افراد خبر داد و بیان داشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا سال ۲۰۳۰ در ایران جمعیت افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابتی‌ها به ۱۳ میلیون برسد که این آمارها بسیار نگران‌کننده است.
۹ هزار فوتی در هر سال
بهزاد ضمن بیان این‌که کنترل بیماری دیابت کار چندان سختی نیست، اظهار داشت: به‌طور متوسط سالیانه در ایران حدود ۹ هزار نفر بر اثر دیابت فوت می‌کنند، اما این آمارها در حالی است که مرگ‌ومیر ناشی از مبتلایان به دیابت در جهان روزانه ۹ هزار نفر است.
راه‌های پیشگیری
وی به تأثیر تحرک بدنی، انجام ورزش، خودمراقبتی و انجام آزمایش‌های پزشکی دوره‌ای در پیشگیری از بروز دیابت اشاره کرد و گفت: آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص عوارض و خطرات دیابت و همچنین تبلیغ سبک زندگی سالم به‌طورقطع می‌تواند راهکار مناسب برای پیشگیری از دیابت باشد.
عمده هم‌استانی‌ها دیابت نوع دو دارند
از مسئول کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شایع‌ترین نوع دیابت در استان پرسیدیم که وی خاطرنشان کرد: عمده هرمزگانی‌ها به دیابت نوع دو مبتلا هستند و بر اساس بررسی‌های انجام شده مردم هرمزگان به دلیل اضافه‌وزن و کم‌تحرکی به این بیماری دچار می‌شود.
این متخصص داخلی در ادامه بیان داشت: انسولین داروی اصلی برای بیماران دیابتی است و این ماده حیاتی بیشتر برای بیماران دیابتی نوع یک مورداستفاده قرار می‌گیرد و باید اذعان داشت که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک دارویی به‌جز انسولین در جهان وجود ندارد.
کمبود دارو داشتیم اما برطرف شد
بهزاد در پاسخ به وضعیت دسترسی بیماران به انسولین در استان نیز گفت: در چند ماه گذشته با کمبود موقتی داروی انسولین در استان هرمزگان مواجه بودیم اما هم‌اکنون داروی انسولین در هرمزگان به‌وفور یافت می‌شود.
وی در پایان اذعان داشت: در استان هرمزگان بیماران دیابتی به‌هیچ‌عنوان رعایت نکات ایمنی و بهداشتی را در دستورالعمل کار خود قرار نمی‌دهند، به همین دلیل میزان مصرف انسولین در استان بالاست.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007