نوروزیان اظهار داشت: وقوع بارندگی‌های اخیر در اقصی نقاط استان به‌ویژه در شهر بندرعباس باعث افزایش پشه‌هایی همچون آئدس می‌شود و به ‌مراتب وضعیت را وخیم‌تر و همچنین سلامت شهروندان را با خطر مواجه خواهد کرد.

به گزارش دلفین، وقوع بارندگی‌های کم‌سابقه در روزهای اخیر در جای‌جای هرمزگان سبب جمع شدن آب در مکان‌های مختلف شده و همین موضوع به نگرانی‌ها در رابطه با احتمال افزایش تکثیر پشه‌ی آئدس انجامیده است.
برای بررسی تأثیر این بارندگی‌ها و اعلام هشدارهای بازدارنده گفت‌وگویی اختصاصی را با «فاطمه نوروزیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
وضعیت بحرانی تر خواهد شد
نوروزیان در خصوص بارندگی‌های اخیر و تأثیر مستقیم آن بر افزایش شیوع پشه آئدس اظهار داشت: وقوع بارندگی‌های اخیر در اقصی نقاط استان به‌ویژه در شهر بندرعباس باعث افزایش پشه‌هایی همچون آئدس می‌شود و به ‌مراتب وضعیت را وخیم‌تر و همچنین سلامت شهروندان را با خطر مواجه خواهد کرد.
دو هفته بعد…
وی با بیان اينکه تقریباً دو هفته بعد از وقوع بارندگی‌ها، اثرات نامطلوب پشه‌ نمایان خواهد شد، خاطرنشان کرد: آب‌های راکد، فاضلاب و زباله‌های رها شده و لاستیک‌های مستهلک محل‌های مستعدی هستند که پشه تمایل به تخم‌گذاری در آن‌ها دارد و انباشت هرگونه زباله، جایگاهی را برای استقرار و رشد پشه آئدس ایجاد می‌کند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: بارندگی‌ها و افزایش میزان رطوبت، زمینه‌ساز تخم‌گذاری و پیدایش پشه است و چنانچه آب‌های راکد مدیریت نشوند این پشه به‌راحتی از بین نخواهد رفت.
وی اذعان داشت: بروز سیلاب‌ها به‌طور موقت سطح خاک را در برخی مکان‌ها پاک می‌کند اما موضوع حائز اهمیت این است که احتمال پیدایش پشه های آنوفل و آئدس عامل بیماری مالاریا ،تب دنگ ،زیکا و چیکونگونیا را در اماکن جدید افزایش می‌دهد.
اقدامات کنترلی
نوروزیان ضمن تشریح اقدامات کنترلی وزارت بهداشت برای مقابله با تکثیر پشه آئدس در استان هرمزگان بر لزوم بهسازی محیط و مدیریت پسماند تأکید کرد و گفت: بسیاری از افراد برای مقابله با پشه آئدس استفاده از سم پاشی را در امکان عمومی پیشنهاد می‌دهند اما در چنین شرایطی ما به توصیه‌هایی که مرکز ناقلین وزارت بهداشت تدوین کرده و مورد تائید سازمان جهانی بهداشت است، عمل می‌کنیم.
وی عنوان کرد: مبارزه اولیه ما با این پشه، پاک کردن محیط‌ زیست انسانی است و باید تا حد امکان بهسازی محیط را انجام دهیم و اطراف محیط زندگی خود را کاملاً پاکیزه نگاه داریم تا محلی برای زیستگاه این پشه وجود نداشته باشد.
وی در پایان افزود: هم‌اکنون بهسازی عمومی بر عهده شهرداری و سایر ارگان‌هاست و مردم نیز بهسازی داخل منزل را بر عهده دارند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007