امروزه فعالیت بانکرینگ به یک صنعت تبدیل شده است و متخصصان آن را به یک پمپ‌بنزین بزرگ در جوار یک هایپرمارکت دریایی تشبیه می‌کنند.

به گزارش دلفین، بانکرینگ اصطلاحی است که در زبان عامیانه به معنای عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و شناورها در دریا است اما این موضوع می‌تواند ابعاد وسیع‌تری داشته باشد. امروزه فعالیت بانکرینگ به یک صنعت تبدیل شده است و متخصصان آن را به یک پمپ‌بنزین بزرگ در جوار یک هایپرمارکت دریایی تشبیه می‌کنند؛ امکانی که با توجه به هزاران کیلومتر مرز دریایی ایران در خلیج فارس و دریای عمان می‌تواند ارزآوری و اشتغال‌زایی گسترده‌ای برای کشور به‌ویژه استان هرمزگان ایجاد کند.
سه پالایشگاه و موقعیتی استراتژیک
قرارگیری سه پالایشگاه مهم کشور در هرمزگان موهبتی است که می‌تواند پشتیبان اجرای طرح بانکرینگ در این استان باشد. سوخت مصرفی کشتی‌ها را عمدتاً نفت کوره و نفت‌گاز تشکیل می‌دهد و پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس و لاوان می‌توانند با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان در پیشبرد این طرح نقش‌آفرینی کنند.
رونق اقتصاد هرمزگان
تأمین آذوقه، تأمین آب آشامیدنی، خدمات تعویض خدمه کشتی، خدمات پشتیبانی فنی، خدمات بازرسی فنی کشتی‌ها، تهیه قطعات یدکی موردنیاز کشتی‌ها، خدمات پزشکی، تأمین روغن و روان کننده‌های موتور کشتی‌ها، وسایل ایمنی خدمه کشتی، جمع‌آوری پسماندها و زباله‌های کشتی‌ها و … خدماتی است که می‌تواند در طرح بانکرینگ گنجانده شود و البته فروش تمام این اقلام به‌صورت دلاری خواهد بود و همین مسئله می‌تواند رونق اقتصادی قابل‌توجهی را در استان ایجاد کند.
چه چیزمان از فجیره کمتر است؟!
فجیره یکی از بنادر شیخ‌نشین امارات متحده عربی، فعالیت خود را در بخش بانکرینگ از سال ۱۹۹۷ شروع کرده است و امروز دومین پایانه بانکرینگ جهان به‌حساب می‌آید اما مسئولان کشوری و استانی ما باید پاسخ‌گو باشند که فجیره چه مزیتی بیشتر از نواحی جنوبی کشور دارد.
بند قانونی معطل‌مانده
بااین‌حال توجه به صنعت بانکرینگ بر اساس بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه ششم توسعه موضوعی الزامی است و دولت مکلف شده به‌منظور افزایش توسعه‌ی بانکرینگ در خلیج فارس و دریای عمان ضمن انجام حمایت‌های لازم از بخش غیردولتی در خرید شناور مخصوص، قیمت‌گذاری فرآورده، شرایط، تسهیلات، مشوق‌ها و صدور مجوزهای موردنیاز برای توسعه صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را به نحوی انجام دهد که ضمن رشد حداقل ۳۰ درصد سالانه، سهم کشور از بازار سوخت‌رسانی در پایان برنامه حداقل به ۵۰ درصد برسد؛ موضوعی که محقق نشده است و نمایندگان مجلس بر اساس وظیفه‌ی خود باید به آن ورود و چتر نظارتی خود را بر چرایی تحقق نیافتن آن گسترده‌تر کنند.
وعده حل کامل مشکل اشتغال هرمزگان
این موضوع در دیدار اخیر «احمد کرمی» دبیر کل جامعه اسلامی کارگران کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد عبادی زادی» نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان نیز مطرح شد و کرمی ضمن بیان این‌که اشتغال دریا محور در کشور و همچنین هرمزگان بسیار ضعیف است و افزود: بانکرینگ باید موردتوجه قرار گیرد چراکه درآمد بسیاری برای هرمزگان در پی خواهد داشت.
وی تأکید کرد: این مسئله می‌تواند ۳۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند و موضوع فقط سوخت‌رسانی نیست بلکه تمام اقلام موردنیاز کشتی و خدمه کشتی را شامل می‌شود و می‌تواند مشکل اشتغال هرمزگان را به‌صورت کامل مرتفع کند.
سخن پایانی
در این وضعیت می‌طلبد تا استاندار هرمزگان با دعوت از نمایندگان مجلس و مدیران مرتبط بخش دولتی و خصوصی شرایط اجرای این طرح در استان را بررسی کند و اجازه ندهد با هدررفت زمان، هدررفت سرمایه اتفاق بیافتد و مردم بیش‌ازپیش با شرایط وخیم اقتصادی دست‌وپنجه نرم کنند؛ بی‌شک آغاز این طرح نیز می‌تواند آینده‌ی سیاسی «مهدی دوستی» را تضمین کند و برگ زرین دیگری را در کارنامه‌ی وی به ثبت برساند.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007