سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بالای امیکرون، بیش از ۹۰ درصد افراد با پی‌سی‌آر مثبت‌ مبتلا به این سویه هستند.

به گزارش دلفین، با توجه به ورود هرمزگان به موج ششم کرونا و افزایش موارد ابتلا به امیکرون، تصمیم گرفتیم تا چگونگی انتقال و علائم اختصاصی این بیماری، تفاوت آن با سویه‌های پیشین و اهمیت رعایت فاصله‌گذاری‌های فیزیکی را از زبان فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان جویا شویم که خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
۹۰ درصد موارد ابتلا سویه‌ی امیکرون است
نوروزیان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بالای امیکرون، بیش از ۹۰ درصد افراد با پی‌سی‌آر مثبت‌ مبتلا به این سویه هستند؛ ازاین‌رو دیگر تست جداگانه‌ای برای امیکرون انجام نمی‌شود.
امیکرون دست کمی از دلتا ندارد
وی ضمن اشاره به اشتباه بزرگ برخی افراد که از روی ناآگاهی، امیکرون را که یک سرماخوردگی ساده می‌پندارند، اضافه کرد: در برخی افراد علائم کرونا در حد یک سرماخوردگی بروز می‌کند آن هم به علت ایمنی ناشی از واکسیناسیون است، در غیر این صورت اگر تزریق واکسیناسیون، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی به‌طور کامل انجام نشود، این سویه هم مانند سویه دلتا، منجر به بستری یا مرگ در افراد مبتلا خواهد شد.
قرنطینه خانگی را جدی بگیرید
وی با اشاره به اینکه قرنطینه خانگی مبتلایان، مؤثرترین روش کاهش گردش ویروس و مقابله با سوش جدید کرونا است، افزود: از همین رو به شهروندان توصیه می‌شود با مشاهده هرگونه علائم مبنی بر سرماخوردگی خفیف، خود را قرنطینه کنند اما اگر بیماری آن‌ها به‌غیراز علائم سرماخوردگی با علائم دیگری همچون تب، سرفه‌های شدید و تنگی نفس همراه بود حتماً باید برای معاینه و دریافت خدمات درمانی به پزشک مراجعه کنند.
تأثیر کاهش دما
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پاسخ به پرسش خبرنگار دلفین در رابطه تأثیر کاهش دما بر شیوع این ویروس نیز ابراز داشت: تاکنون مطالعات دقیقی در خصوص تأثیرات کاهش فصلی دما بر شیوع امیکرون صورت نگرفته است.
نوروزیان اذعان داشت: هم‌اکنون با توجه به فصل زمستان و کاهش دما با افزایش بیماری دستگاه تنفسی نظیر عفونت‌های ریوی، آنفولانزا، آسم، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی هم مواجه هستیم و در این خصوص باید به این نکته مهم اشاره کرد که کاهش دما باعث افزایش بیمارهای تنفسی به‌غیراز کرونا هم می‌شود.
زنگ خطر پیک ششم کرونا در هرمزگان
وی در خصوص وضعیت فعلی استان نیز گفت: در حال حاضر زنگ خطر پیک ششم کرونا در هرمزگان به صدا درآمده و آمارها حاکی از آن است که روند ابتلا به کرونا به‌شدت رو به افزایش است و در صورت ادامه این شرایط، آمار افراد بستری و فوت ناشی از کرونا دوباره بالا خواهد رفت.

گفت و گوی اختصاصی:فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001