دستگاه‌های نظارتی باید با ورود به پروژه‌های درمانی در بخش خصوصی و دولتی، جلوی تضییع حقوق عمومی و بیت‌المال را بگیرند.

به گزارش دلفین، «علی حیرانی» معاون وقت درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در تیرماه ۱۳۹۳ از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در هفته‌ی دولت آن سال خبر داد و اعلام کرد که این بیمارستان با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان در ضلع شمالی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس ساخته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی این بیمارستان ۴ سال به طول انجامد. ۸۰ میلیارد تومان از اعتبار اولیه این پروژه تأمین شده است. ۵۰ درصد اعتبار از محل تسهیلات بانکی و بقیه به همت استانداری از طریق صنایع غرب استان تأمین می‌شود.
اما یک سال گذشت و اتفاقی نیفتاد تا در شهریور سال ۱۳۹۴ «محمد شکاری» رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شهرک پیامبر اعظم در بندرعباس تا دو ماه آینده خبر داد. وی با بیان این‌که این بیمارستان از منابع دانشگاهی و با مشارکت بانک رفاه ساخته می‌شود، افزود: زمین برای ساخت این بیمارستان از سوی سازمان مسکن و شهرسازی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شده است.
تغییر مدیریت دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۹۵
با گذشت دو سال از وعده‌ی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مبنی بر آغاز ساخت این بیمارستان، «محمد شکاری» از ریاست دانشگاه برکنار و در خرداد ۱۳۹۵ «حسین داوودی» جایگزین وی شد. داوودی یک ماه پس از انتصاب نشستی را با مهندسان شركت «كندوته داكوا» ايتاليا كه مجري پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابي بندرعباس معرفی شده بودند، برگزار کرد و «مازالا» به‌عنوان نماینده مجری طرح در این نشست بیان کرد که اين بيمارستان در مدت‌زمان يك سال طراحي و در سه سال با مدرن‌ترین تجهيزات روز دنيا به‌صورت كامل تجهيز خواهد شد.
مازالا شركت كندوته ايتاليا را سومين شركت بزرگ ايتاليا قلمداد كرد و اظهار داشت که اين شركت گريد يك ابنيه و تأسیسات را داراست و ساخت بيمارستان در کشورهای مختلف، عمليات تصفیه‌خانه فاضلاب، سازه‌های بتني سنگين و ساير پروژه‌های بزرگ صنعتي و تأسیساتی را در كارنامه خود دارد.
کفگیر شرکت ایتالیایی به ته‌دیگ خورد
بااین‌وجود در شهریور ۱۳۹۶ «دانش جعفری» مشاور وقت وزیر بهداشت در امور اقتصادی از توقف عملیات احداث این بیمارستان خبر داد و اظهار داشت که کفگیر شرکت ایتالیایی به تک دیگ خورده است. سپس به دلیل مشکلات متعدد ازجمله مسائل تحریمی، عدم تزریق فاینانس و دلیل کند بودن عملیات اجرایی مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی و استانداری هرمزگان نسبت به تکمیل این بیمارستان اقدام کنند. این بیمارستان بعدها در خبرها از ۵۴۰ تخت‌خوابی به ۵۳۰ تخت‌خوابی تغییر نام داد.
پایان عمر دولت روحانی و عدم پایان بیمارستان
با این حال کار بر اساس برنامه پیش نرفت تا این‌که فریدون همتی استاندار وقت هرمزگان در تیرماه ۱۴۰۰ از تکمیل این پروژه تا پایان عمر دولت روحانی خبر داد. اما عمر مدیریتی همتی نیز به افتتاح این بیمارستان قد نداد و مهدی دوستی سکان هدایت استانداری هرمزگان را دست گرفت و در آبان ۱۴۰۰ ضمن بازدید از این پروژه گفت: قرار است طبق برنامه‌ریزی انجام شده مرحله نخست این بیمارستان تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
اما تنها چند روز به پایان سال باقی مانده است و مطمئناً این پروژه در این مدت نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید.
ورود شکاری با یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی
با این حال تنها پروژه‌ی درمانی شهرک پیامبر اعظم بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که بعدها به بیمارستان ۵۳۰ تختخوابی شهرت یافت، نیست و آغازگر این حرکت یعنی «محمد شکاری» رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اردیبهشت ۱۳۹۸ و در گفت‌وگو با ایسنا این بار در قامت مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره شرکت نیک درمان کوروش از آغاز ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی پارس در شهرک پیامبر اعظم خبر داد و گفت: این مرکز درمانی با متراژ ۲۵ هزار مترمربع در ۸ طبقه طراحی و با اعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته و تجهیز خواهد شد.
شکاری با اشاره به اینکه عملیات ساخت این بیمارستان در دو فاز خواهد بود و تعریف و تمجید از معماری کم‌نظیر آن، افزود: فاز نخست با گنجایش ۱۱۰ تخت تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
تغییر نام بیمارستان از پارس به کوروش
با این حال قریب به سه سال نیز از آغاز این پروژه گذشته است و طبق مشاهدات میدانی خبرنگار دلفین تنها تغییر محسوس تغییر نام بیمارستان از پارس به کوروش بوده و میزان پیشرفت فیزیکی بیمارستان نیز حاکی از آن است که سال‌ها تنها باید منتظر افتتاح فاز اول آن بود.
کارگاه تعطیل است
با این‌که در زمان مراجعه‌ی ما برای بازدید از این پروژه قریب به ۱۵ روز به پایان سال باقی مانده بود، دلیل تعطیلی کارگاه تعطیلات نوروزی اعلام شد و فردی نیز برای پاسخ‌گویی بر سر این پروژه حضور نداشت؛ اما سؤال این است که چه فرد یا شرکتی باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد؟!
تناقضاتی نیازمند شفاف‌سازی
با بررسی شرکت سازنده‌ی این بیمارستان به شرکت سهامی خاص نیک درمان کوروش می‌رسیم که در تاریخ ۰۴/۰۳/۱۳۹۸ یعنی یک ماه پس از مصاحبه‌ی شکاری به‌عنوان مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره به مرکزیت استان تهران تأسیس شده است و سپس در تاریخ ۰۲/۰۵/۱۳۹۸ بهمن پرویزی عمران به سمت مدیرعامل، محمد شکاری به سمت نائب رئیس هیئت‌مدیره، محمد به گندم به سمت عضو هیئت‌مدیره و بهزاد کبیری به سمت رئیس هیئت‌مدیره و افشین زارع به سمت عضو هیئت‌مدیره برای مدت دو سال انتخاب شده‌اند و البته در تاریخ ۲۳/۰۵/۱۳۹۸ نیز آدرس این شرکت از تهران به بندرعباس انتقال پیدا کرده است.
این‌که چطور شکاری به‌عنوان مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره یک ماه پیش از تأسیس این شرکت مصاحبه کرده است، از سؤال‌های ذهنی ماست. البته مسئله مهم‌تر این‌که باید مشخص شود چرا این پروژه متوقف شده و تعهدات سرمایه‌گذاران یا وام‌های پرداختی نیز به چه صورت است؟! بی‌شک دکتر شکاری قادر خواهد بود که در مورد هر دوی این پروژه‌ها توضیحات بیشتری را ارائه کند.
سخن پایانی
در این شرایط به نظر می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی باید با ورود به پروژه‌های درمانی در بخش خصوصی و دولتی، جلوی تضییع حقوق عمومی و بیت‌المال را بگیرند و دولت‌مردان نیز با بررسی مشکلات به دنبال تسریع در بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشند؛ موضوعی که با تاباندن نور و شفاف‌سازی در روند امور مطمئناً در فرآیند بهتری قرار خواهد گرفت.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001