سید علی‌اصغر علامه در اولین دیدار خود در سال 1401 با مجموعه مدیران و کارکنان منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، هدف‌گذاری عجیبی انجام داد و گفت: هدف ما در سال ۱۴۰۱ ایجاد هزار شغل است و وعده‌ایجاد هزار شغل وعده سنگینی است.

به گزارش دلفین، جمعیت شهرستان پارسیان طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۵۰ هزار و ۵۹۶ نفر ارزیابی شده است و با توجه به نرخ مشارکت اقتصادی ۴۲ درصدی در این شهرستان و وجود ظرفیت‌های ویژه در حوزه‌های مختلف، نیل به آرزوی شهر بدون بیکار که مورد ادعای «سید علی‌اصغر علامه» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان است، چندان سخت نیست اما سؤال این است که چرا در سالیان گذشته چنین موضوعی محقق نشده و از امروز نیز چه تغییراتی قرار است اتفاق بیافتد؟! با افزایش زمزمه‌ی تغییرات در مدیریت مناطق صنعتی با پروپاگاندای خبری مواجه هستیم یا این‌که برنامه‌ای کاربردی تدوین شده است و باید منتظر گره‌گشایی‌های بی‌سابقه باشیم؟!
وعده‌ی ایجاد هزار فرصت شغلی در ۱۴۰۱
ماجرا از این قرار است که سید علی‌اصغر علامه در اولین دیدار خود در سال ۱۴۰۱ با مجموعه مدیران و کارکنان منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، هدف‌گذاری عجیبی انجام داد و گفت: هدف ما در سال ۱۴۰۱ ایجاد هزار شغل است و من خوب می‌دانم از چه سخن می‌گویم، وعده‌ایجاد هزار شغل وعده سنگینی است و سرمایه زیادی می‌خواهد ولی از طرفی خود و همکارانم را می‌شناسم و با تکیه بر این شعار ما می‌توانیم به این باور برسیم.
تغییر به برکت ماه مبارک رمضان
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در ادامه بیان داشت: امیدوارم بتوانیم با استناد به فرامین الهی و کتاب آسمانی در این ماه پرخیر و برکت بتوانیم در عمل شاهد تغییرات در خود و خدمت به کشورمان باشیم و از برکات این ماه مستفیض شویم.
وی تأکید کرد: در چند سال اخیر تأکید و رویکرد منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری‌ها، توجه خاص و ویژه به ‌عنوان تولید است زیرا تولید همواره یکی از رویکردهای اساسی در جهت توسعه و بهبود اقتصاد و استقلال کشور محسوب می‌شود و عدم توجه به آن، موجب هدر رفت فرصت‌های پیش روی ایران اسلامی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خواهد شد.
سال گذشته درگیر مانع زدایی بودیم
علامه زاده با اشاره به اینکه یک سال کنار هم بودیم و اکنون باید با ارزیابی نقاط ضعف و قوتمان را شناسایی کنیم، اظهار کرد: سال گذشته، سال تولید، مانع زدایی و پشتیبانی‌ها بود اما همه اقداماتی که ما در سال ۱۴۰۰ انجام دادیم یا در جهت مانع زدایی بوده یا در جهت پشتیبانی‌ها به‌عنوان‌مثال دو مشکلات مهم و اساسی این منطقه‌ آب و برق بود، دو مقوله و موضوع بسیار پراهمیت برای سرمایه‌گذاری یعنی اگر این موانع برطرف شود، شاهد هجوم سرمایه‌گذاران خواهیم بود، ما ساعت‌های زیادی واقعاً وقت گذاشتیم که سازمان را متقاعد کنیم که نیروگاه را در پارسیان احداث کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به قراردادهایی که بسته بودیم و تعهداتی که داده بودیم لزوم احداث نیروگاه ضروری بود، اضافه کرد: به خاطر دارم، جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو در یکی از جلسات گفت شما تعمداً رفتید سرمایه‌گذاری را تسهیل کردید و سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کردید تا ما را جهت راه‌اندازی و احداث نیروگاه تحت‌فشار بگذارید و به خواسته‌تان دست یابید که من در جواب ایشان عرض کردم این هم یکی از راهکارهایی بود که من می‌دانستم و می‌توانستم سازمان را مجاب به احداث این نیروگاه کنم.
حل مشکل بندر
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در ادامه با بیان اینکه بندر پارسیان مجوز نداشت و کشتی‌هایی که وارد می‌شد با هماهنگی بندرلنگه کار می‌کرد، افزود: سرانجام مجوز صادر شد تا کشتی‌هایی که به اینجا می‌آیند به نام پارسیان در سامانه‌ی بین‌المللی ثبت شوند و اخذ مجوز رویه‌های گمرکی نیز در آخرین روزهای سال گذشته رخ داد و ما اکنون با گرفتن مجوز بندر و رویه‌ها، صادرات واردات را می‌توانیم به‌صورت کامل انجام دهیم، این‌ها هم می‌تواند به‌عنوان پشتیبان تولید باشند، هم به‌عنوان زدودن موانع تولید.
وعده جهش بی‌سابقه در منطقه‌ی سابقاً غریب
علامه بیان کرد: امسال از همین ابتدا باید خودمان را برای یک جهش فوق‌العاده‌ در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پارسیان آماده کنیم، منطقه‌ای که دیگر مثل سابق غریب نیست و ما دیگر شاهد این غربت نخواهیم بود.
با بیرون رفتن افراد هم سیستم کار خودش را ادامه می‌دهد
وی نبود ساختار اداری را یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه ویژه پیش از آمدنش دانست و عنوان کرد: برای خارج کردن منطقه از ساختار فرد محور، بحث استاندارسازی را با همه مشکلات و مقاومت‌ها آغاز کردیم و با اخذ چهار گواهینامه مختلف امروز می‌توانیم ادعا کنیم منطقه ویژه صاحب ساختار شده و با بیرون رفتن افراد منطقه و سیستم راه خودش را ادامه خواهد داد.
وی تعطیلی دفتر تهران و اصرار به حضور همه مدیران در سایت را از عوامل موفقیت منطقه برشمرد و گفت: من بیشترین حضور در سایت و منطقه را داشتم برای اینکه بتوانم منطقه ویژه را به هدفش نزدیک کنم، منطقه‌ای که ۱۳ سال از تأسیس آن گذشته بود ولی فقط ۲۰۰ نفر پرسنل داشت.
وصل کردن جشن پایان رکود به جشن پایان بیکاری
علامه در ادامه اذعان داشت: از حاشیه‌ها دوری کنیم و نگذاریم عده‌ای با ایجاد حاشیه جلو پیشرفت این منطقه را بگیرند، باید به این باور برسیم که می‌توانیم و همان‌گونه که سال گذشته توانستیم این منطقه را از رکود خارج کنیم و جشن پایان رکود را برگزار کنیم انشاالله امسال جشن پایان بیکاری در شهرستان را جشن بگیریم.
سخن پایانی
بااین‌حال باید تنها چند ماه صبر کنیم و ببینیم آیا وعده‌ها قرار است شکل و شمایل واقعی و اجرایی به خود بگیرند یا این بار هم با سخنان انگیزشی صرف مواجه هستیم و مردم قرار نیست از قرارگیری صنایع بزرگ در منطقه‌ی خود منتفع شوند.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001