یکی از مهم‌ترین موضوعات برای حفظ سلامتی بدن در ماه مبارک رمضان توجه به رژیم غذایی متناسب با این ماه است.

به گزارش دلفین، یکی از مهم‌ترین موضوعات برای حفظ سلامتی بدن در ماه مبارک رمضان توجه به رژیم غذایی متناسب با این ماه است. ازاین‌رو در گفت‌وگویی اختصاصی با دکتر «فرخنده رزم پور» پزشک متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، این موضوع را موردبررسی قرار دادیم که خلاصه‌ای از صحبت‌های ردوبدل شده در ادامه آمده است.
همه‌ی گروه‌های غذایی باید مصرف شود
دکتر رزم‌پور در گفت‌وگو با دلفین به تشریح اهمیت تغذیه‌ی سالم و کامل در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان داشت: روزه‌داران باید در وعده‌های سحر و افطار و میان وعده‌های خود همه‌ی پنج گروه غذایی اصلی یعنی نان و غلات، حبوبات، میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات و گوشت‌ها را مصرف کنند.
وی خطاب به روزه‌داران اظهار داشت: خوردن سه تا پنج واحد میوه و سبزیجات و یک تا دو واحد لبنیات در کنار هفت تا ۱۰ واحد غلات و سه تا چهار واحد گوشت و حبوبات را در برنامه غذایی موردتوجه قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.
در سحری غذاهای سهل‌الهضم، کم‌نمک و کم‌چرب بخورید
این متخصص تغذیه در ادامه تأکید کرد: به هنگام سحر از غذاهای ساده، سهل‌الهضم، کم‌نمک و کم‌چرب استفاده تا آب بدن حفظ شود و فرد روزه‌دار دچار نفخ شکم و عوارض گوارشی بعد از سحری نشود.
آب بدن باید تأمین شود
دکتر رزم پور ضمن اشاره به این موضوع که نوشیدن آب بین وعده‌های غذا ضرورت دارد، اضافه کرد: در ماه رمضان می‌توان از گروه سبزیجات، میوه‌ها و سوپ‌ها به‌عنوان یک جایگزین سالم برای تأمین آب موردنیاز بدن استفاده کرد.
وی افزود: میزان آب مصرفی روزانه بر اساس وزن بدن محاسبه می‌شود و در شهرهای جنوبی کشور مثل بندرعباس که اغلب مواقع هوا گرم و رطوبت بالا است، نوشیدن هشت تا ۱۰ لیوان آب شامل آب آشامیدنی، آب سبزیجات و میوه‌جات برای تأمین مایعات بدن ضروری است، اما نوجوانان به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان به ۳۰ سی‌سی آب آشامیدنی نیاز دارند.
سالمندان را مجبور به نوشیدن آب کنید
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: سالمندان به علت کاهش میزان ترشح بزاق احساس تشنگی کمتری دارند و از مصرف مقادیر کافی آب پرهیز می‌کنند، بنابراین اگر یک سالمند تمایلی به مصرف آب آشامیدنی نداشته باشد و همچنان به گرفتن روزه اصرار بورزد، باید به وی آب نوشاند در ضمن اگر سالمندان در بین وعده‌های افطار تا سحر دارو داشته باشند باید برای هر دارو حدود دو تا سه لیوان آب مصرف کنند تا این‌گونه عوارض گوارشی آن‌ها کاهش یابد.
مکمل خاصی نیاز نیست
وی در پاسخ به اهمیت خوردن مکمل‌های غذایی در این ماه نیز چنین گفت: افراد روزه‌دار در ماه رمضان نیاز به خوردن مکمل ندارند و رژیم صحیح کافی است.
با ماه رمضان دو کیلو وزن کم کنید
رزم پور در تشریح تأثیر روزه بر کاهش وزن نیز خاطرنشان کرد: افراد قبل از آغاز ماه رمضان باید وضعیت ‌وزن خود را بسنجند که آیا نیاز است وزن بدن را ثابت نگه دارند یا اینکه اگر فرد روزه‌دار با افزایش وزن مواجه بود، ماه رمضان فرصت مناسبی است که حدود ۵۰۰ کالری معادل دو کیلوگرم از وزن بدن را کاهش دهد.
وی بیان داشت: روزه‌داران اگر با کاهش شدید وزن مواجه هستند، باید ترکیباتی هم چون شیر، عسل یا ترکیبات پروتئین دار و مواد غذایی گوشتی استفاده کنند و همچنین میزان غذاهای پرکالری را در برنامه‌های روزانه‌شان افزایش دهند.
افطاری نفاخ، پرقند و چرب نخورید
رزم پور با در ادامه با تأکید بر اینکه روزه‌داران باید در وعده افطار از خوردن غذاهای نفاخ مثل آش رشته و غذای پرچرب و شیرین مثل زولبیا و بامیه پرهیز کنند، تصریح کرد: بهترین توصیه پزشکان تغذیه به افراد روزه‌دار این است که به هنگام افطار از وعده‌های سبک غذایی هم چون آش گوشت کم‌چرب، سوپ، نان و پنیر، حلیم کم‌چرب و بدون شکر و ترکیبات شیر و خرما استفاده شود اما بهترین گزینه‌ها برای باز کردن روزه، شیر گرم و آب ولرم است.
۴۰ دقیقه وقفه بین افطار و شام
وی با اشاره به اینکه بین وعده افطاری تا شام باید ۴۰ دقیقه وقفه بیفتد، ابراز داشت: وعده شام باید نسبت به وعده سحری سبک‌تر باشد، به دلیل اینکه مقداری کالری را با وعده افطار جبران کردیم و برای وعده شام باید گروه سبزیجات را بیشتر مصرف کنیم.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: بین وعده افطار تا شام و وعده شام تا وعده سحری، حتماً آب کافی، میوه و سبزیجات به‌اندازه نیاز استفاده شود تا بدین‌وسیله نیاز آبی بدن در طول روز تأمین شود.
عادت‌های اشتباه غذایی در ماه رمضان
وی اذعان داشت: در ماه‌ رمضان عادت‌های غذایی اشتباه به‌صورت فرهنگ درآمده و بین ایرانیان باب شده است که این عادت‌ها شامل مصرف انواع دسرها، زولبیا و بامیه است و این وعده‌های ناسالم جایگزین غذاهای سالم می‌شوند، بنابراین توصیه ما به روزه‌داران این است که مصرف غذاهای ناسالم مثل خوردن شیرینی‌ها را در سبد غذایی‌شان متوقف کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خوردن آجیل‌های کم‌نمک را به روزه‌داران توصیه کرد و افزود: در مقابل روزه‌داران باید از مصرف فست فود و غذاهای پرکالری پرهیز کنند.
روزه برای برخی بیماری‌ها مفید است
وی در پایان در پاسخ به تأثیر روزه بر بیماران نیز گفت: روزه برای بیماران میسر نیست، البته در برخی مواقع افرادی که دارای بیماری‌های خاص همانند بیماری قلبی، کم‌کاری تیروئید و دیابت هستند، روزه‌داری نه‌تنها برایشان ضرری ندارد بلکه مفید هم به‌حساب می‌آید، اما بهتر است قبل از گرفتن روزه در ماه رمضان با پزشک معالج یا متخصص تغذیه مشورت شود.

گفت و گوی اختصاصی:فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001