پرستار بیمارستان شهید محمدی عنوان کرد: در دیداری که رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز پرستار با کادر پرستاری داشتند، بیان فرمودند که مطالبات پرستاران هرچه سریع‌تر پرداخت شود و اما متأسفانه به بهانه‌های مختلف شاهد پرداخت نشدن یا به تأخیر انداختن مطالبات هستیم.

به گزارش دلفین، هرساله در روز ۱۲ ماه می به‌منظور قدردانی از جان‌فشانی پرستاران در اقصی نقاط جهان روز جهانی پرستار گرامی داشته می‌شود. به همین مناسبت به سراغ یکی از پرستاران بیمارستان شهید محمدی بندرعباس رفتیم و سعی کردیم تا به سهم خود انعکاس‌دهنده‌ی دغدغه‌های این قشر زحمتکش باشیم. این پرستار که تمایلی نداشت تا هویتش فاش شود سی و اندی سال سن دارد و بیش از ۱۰ سال در بخش اورژانس و همچنین آی سی یو بیمارستان شهید محمدی خدمت کرده‌ است.
دخل‌وخرجمان با یکدیگر همخوانی ندارد
این مدافع سلامت با بیان این‌که در شرایط اقتصادی نابسامان امروز دخل‌وخرجمان با یکدیگر همخوانی ندارد، گفت: امیدواریم مسئولان راهکاری برای بهبود معیشت ما در نظر بگیرند.
قراردادهای عجیب‌وغریب
وی در ارتباط با استخدام پیمانی، شرکتی و قرارداد ۸۹ روزه پرستاران در هرمزگان نیز بیان داشت: بنده استخدام پیمانی هستم اما اغلب همکارانمان که با آن‌ها از زمان دانشگاه تابه‌حال در این رشته هم‌دوره هستیم دارای قرارداد ۸۹ روزه و برخی دیگر قرارداد شرکتی یا در قالب قرارداد تمدید طرح هستند.
این پرستار تصریح کرد: به‌موجب قانون کار، کارفرمایانی که به علت کمبود نیروی انسانی در زمان شیوع کرونا، پرستاران را به مدت ۸۹ روز استخدام کردند در قبال بیمه پرستاران هیچ‌گونه تعهدی ندارد و همین مسئله به دغدغه‌های همکاران ما افزوده است.
برای حقوق بیشتر تمام‌وقت سر کاریم
وی عنوان کرد: اغلب کادر پرستاری به علت شرایط نابسامان اقتصادی و برای دریافت حقوق بیشتر تمام‌وقت در شیفت می‌مانند و به عقیده من باید در شیفت کاری پرستاران تعادل ایجاد شود تا آن‌ها هم بتوانند به بیماران خدمات مناسب ارائه دهند.
این پرستار شاغل در بیمارستان شهید محمدی ابراز داشت: اگر روند شیفت‌های طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، قطعاً در کیفیت ارائه خدمات‌ کادر پرستاری به بیماران اختلال ایجاد می‌شود.
پرستار بودن در دوران شیوع کرونا
وی بیان داشت: در زمان شدت یافتن شیوع ویروس کرونا، در بخش آی سی یو کووید ۱۹ بیمارستان شهید محمدی مشغول به فعالیت بودم و در شیفت‌های طولانی‌مدت و بنا به رسالتمان مجبور به پذیرش کار بودم، در این دوره نیروهای جهادی پرستاری از اقصی نقاط ایران وارد بندرعباس شدند با وجود اینکه بابت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا دستمزدی دریافت نمی‌کردند اما با لباس‌های ایزوله و گرم نتوانستند بیش از چند ساعت در بخش کووید ۱۹ دوام بیاورند و باز تمام بار کارها به دوش خودمان افتاد.
کم‌‌توجهی به آموزش
وی بیان داشت: من به‌عنوان یک کارشناس باسابقه‌ی پرستاری هنوز خودم را یک دانشجوی پرستاری می‌دانم و یکی از مهم‌ترین مشکلات صنفی پرستاران هرمزگان در حوزه سیستم آموزشی آنان است.
کلنگ زنی بدون تأمین نیروی انسانی
وی در ادامه به موضوعی مهم اشاره کرد و ابراز داشت: زمانی که یک مسئول در آیین کلنگ زنی و احداث بیمارستان یا بخش جدیدی شرکت می‌کند باید مطابق با آن نیروهای انسانی مجرب برای بخش‌های جدید نیز استخدام کند نه اینکه کادر درمانی را از سایر بخش‌ها با شیفت‌های طولانی‌مدت به بخش جدید فرابخواند.
کارانه پرستاران به‌طور کامل پرداخت نشد
وی تصریح کرد: مبلغ کارانه کرونا به میزان قابل‌توجهی با بخش‌های دیگر تفاوت داشت اما شاید یک‌دهم مبلغ کارانه کرونا به‌حساب پرستاران واریز نشد‌.
مطالبات پرستاران به‌روز پرداخت نمی‌شود
پرستار بیمارستان شهید محمدی بیان داشت: در دیداری که رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز پرستار با کادر پرستاری داشتند، بیان فرمودند که مطالبات پرستاران هرچه سریع‌تر پرداخت شود و حتی رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که پرداخت مطالبات پرستاران و کاهش مشکلات آنان در دستور کار قرار گیرد اما متأسفانه به بهانه‌های مختلف شاهد پرداخت نشدن یا به تأخیر انداختن مطالبات هستیم، درصورتی‌که معوقات کارمندان دستگاه‌های دولتی پرداخت شد.
بیمارستان‌ها با تمدید قرارداد ۸۹ روزه حق پرستاران را پایمال می‌کنند
وی به موضوع قراردادهای ناعادلانه نیز اشاره کرد و گفت: پرستاری با قراردادهای تمدید طرح، شرکتی و ۸۹ روزه در بخش کووید ۱۹ به بیماران خدمات ارائه کردند اما همچنان اغلب کادر پرستاری در قالب نیروهای شرکتی و قرارداد تمدید طرح بلاتکلیف مانده‌اند و تنها بخشی از کادر پرستاری که یکی از اعضا خانواده‌شان ازجمله پدر یا برادر ایثارگر، شهدا، جانباز و آزاده و … هستند با قرارداد رسمی در بیمارستان مشغول به فعالیت هستند.
وی در پایان تأکید کرد: درخواست من از مسئولان امر این است که به سیاست‌های ابلاغی نگاه سلیقه‌ای نداشته باشند.

گفت‌وگوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007