هنوز استرس ناشی از کرونا از جهان رخت برنبسته است که باید با «ابله میمون» به‌عنوان میهمانی نامیمون و خطرناک دست‌وپنجه نرم کنیم.

به گزارش دلفین، هنوز استرس ناشی از کرونا از جهان رخت برنبسته است که باید با «ابله میمون» به‌عنوان میهمانی نامیمون و خطرناک دست‌وپنجه نرم کنیم؛ اما این بیماری ویروسی چه ماهیتی دارد و آیا احتمال ورود آن به ایران و هرمزگان نیز وجود دارد؟! راه‌های شناسایی آن چیست و برای مقابله با آن باید چه‌کار کرد؟! این پرسش‌ها و پرسش‌هایی دیگر را از دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان جویا شدیم که خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
ویروسی برخاسته از بریتانیا
فاطمه نوروزیان به خبرهای ابتدایی در خصوص شیوع آبله میمون در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: در پی هشدار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر احتمال گسترش بیماری عفونی و واگیر آبله میمون در انگلستان، موارد تازه‌ای از ابتلا به این بیماری در دو کشور دیگر اروپایی شناسایی شد.
نوروزیان ابراز داشت: بریتانیا، خاستگاه نخستین موارد اخیر ابتلا به آبله میمون در اروپا بوده است و شمار افراد مشکوک به ابتلا به آبله میمونی در قاره اروپا به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است و سازمان جهانی بهداشت خواستار برگزاری نشست اضطراری دراین‌باره شده که نشان می‌دهد خطر این بیماری جدی است.
۲۱ روز دوره نهفتگی
وی در پاسخ به این پرسش که دوره کمون یا نهفتگی این بیماری چند روز خواهد بود هم گفت: دوره نهفتگی بیماری آبله میمون نهایتاً ۲۱ روز است و محققان عامل ویروس را مشابه ویروس تب‌خال شناسایی کرده‌اند.
عوارض در انسان
نوروزیان بیان داشت: بیماری آبله میمون در انسان باعث تب، بدن‌درد، بزرگ شدن غدد لنفاوی می‌شود و درنهایت به تاول‌های دردناک روی صورت، دست‌ها و پاها منجر خواهد شد و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، فاصله از عفونت تا شروع علائم این بیماری معمولاً بین ۶ تا ۱۳ روز یا فاصله ۵ تا ۲۱ روز است.
راه‌های انتقال
وی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری آبله میمون اذعان داشت: این بیماری می‌تواند از طریق گاز گرفته شدن از سوی حیوانات آلوده، تماس با خون حیوان، مایعات بدن یا زخم و ضایعات حیوانات آلوده منتقل می‌شود و همچنین این ویروس می‌تواند توسط جوندگانی مانند موش یا سنجاب هم منتشر شود و امکان دارد با خوردن گوشت حیوان آلوده که به‌درستی پخته نشده هم این بیماری انتقال یابد.
دوره‌های بیماری
وی ادامه داد: این عفونت را می‌توان به دو دوره تهاجم اولیه و بثورات پوستی تقسیم کرد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: دوره تهاجم اولیه پنج روز طول می‌کشد و با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمردرد، درد عضلانی، کمبود انرژی همراه است.
وی گفت: تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است و کمک می‌کند تا از دیگر بیماری‌های مشابه همچون آبله‌مرغان، سرخک و آبله تشخیص داده شود.
محل بروز آبله
نوروزیان با اشاره به دوره تهاجم ثانویه یا تظاهرات پوستی مطالبی را عنوان کرد و گفت: این مشکلات معمولاً طی یک تا سه روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود و بثورات پوستی حدود ۹۵ درصد موارد روی صورت، ۷۵ درصد کف دست و پا و ۳۰ درصد موارد بر دستگاه تناسلی ظاهر خواهد شد و همچنین غشای مخاطی دهان را درگیر می‌کند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: علائم پوستی آبله میمونی شدت مختلفی دارد یعنی آن‌ها می‌توانند ضایعات سطحی یا کمی برجسته‌تر را ایجاد کنند.
نوروزیان ابراز داشت: عوارض آبله میمونی عفونت‌های ثانویه، برونکوپنومونی، سپسیس، آنسفالیت و عفونت قرنیه است.
تأثیر شدید در خردسالان
وی تصریح کرد: موارد شدیدتر این بیماری بیشتر در میان کودکان اتفاق می‌افتد و شدت بثورات به میزان قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت سلامت بیمار مربوط می‌شود.
واکسن خاصی ندارد
وی گفت: این بیماری فعلاً واکسن اختصاصی ندارد ولی گفته می‌شود واکسن آبله انسانی می‌تواند از بروز موارد شدیدتر پیشگیری کند.
نوروزیان در پایان افزود: هم‌اکنون وزارت بهداشت تمام کشورها از جمله ایران، در برابر پیشگیری از بیماری آبله میمون اعلام آمادگی کرده‌اند و ازآنجایی‌که در فصل شیوع بیماری آبله‌مرغان هم قرار داریم، تمام پزشکان اطلاعات کافی در ارتباط با این بیماری را کسب کرده‌اند و اگر بیماری مشکوک به آبله میمونی باشد فرد را برای انجام تست پی سی آر و بررسی‌های بیشتر معرفی می‌کنند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001