عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس گفت: میزان مصرف قلیان در زنان هرمزگانی دو تا سه برابری برابر استعمال قلیان زنان منطقه مدیترانه شرقی است.

به گزارش دلفین، هرساله به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات، اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح کشور با همکاری نهادهای مختلف به‌منظور اجرای سیاست‌های مؤثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سطح آگاهی عمومی به‌ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می‌پذیرد. بر طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات سالانه باعث مرگ هشت میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود و مصرف این ماده مضر به‌زودی به بزرگ‌ترین علت مرگ قابل‌پیشگیری جهانیان بدل خواهد شد.
اگر در جامعه‌ی ما قبح کشیدن قلیان به‌مراتب کمتر از کشیدن سیگار است اما محققان بر این باورند که قلیان به‌هیچ‌عنوان جایگزینی امن برای سیگار به‌حساب نمی‌آید. تحقیقات نشان می‌دهند عوارض قلیان برابر یا حتی بیشتر از سیگار است و می‌تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد. برای بررسی تأثیرات مصرف دخانیات، به‌ویژه قلیان بر زنان هرمزگانی، گفت‌وگویی اختصاصی را با سکینه دادی پور رئیس مرکز تحقیقات دخانیات بندرعباس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
۹ برابر سایر استان‌ها
به‌عنوان پرسش نخست وضعیت زنان هرمزگانی در مصرف قلیان را از سکینه دادی پور جویا شدیم که وی دراین‌باره بیان داشت: در یک بررسی اپیدمیولوژیک، شیوع مصرف قلیان بین زنان در استان سیستان و بلوچستان ۸/۱۶، بوشهر ۸/۱۴ و هرمزگان ۳/۱۰ درصد برآورد شده است و باید گفت که استعمال قلیان در زنان هرمزگانی تقریباً ۹ برابر استان‌های دیگر است.
وی افزود: همچنین میزان مصرف قلیان در زنان هرمزگانی دو تا سه برابری برابر استعمال قلیان زنان منطقه مدیترانه شرقی است.
رشد بیشتر مصرف قلیان در زنان
رئیس مرکز تحقیقات دخانیات و سلامت دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس اذعان داشت: میزان مصرف قلیان در زنان نسبت به مردان روند رو به رشدی داشته است و چنین روند افزایشی می‌تواند پیامدهای سنگینی بر سلامت زنان، خانواده و اقتصاد به جای بگذارد، به همین دلیل WHO در سال ۲۰۱۰ روز جهانی بدون تنباکو را با تأکید بر جنسیت زنان نام‌گذاری کرد.
عوارض مصرف قلیان برای زنان
دادی پور خاطرنشان کرد: مصرف قلیان در زنان با خطر افزایش یائسگی زودرس، کاهش تراکم استخوان، ناباروری، بارداری خارج از رحم، افزایش بیماری و مرگ‌ومیر نوزاد، محدودیت رشد داخل رحمی و افزایش برخی ناسازگاری‌های کروموزومی همراه است.
تصور اشتباه زنان نسبت به قلیان
وی افزود: با این وجود بانوان مصرف‌کننده قلیان تصور می‌کنند عوارض قلیان نسبت به سیگار کمتر است و می‌تواند جایگزین امنی برای سیگار باشد.
ارتباط سطح درآمد با مصرف دخانیات
رئیس مرکز تحقیقات دخانیات بندرعباس ضمن بیان اینکه مصرف دخانیات در نوجوانان و بانوان داراي درآمد بالا بیشتر است، تصریح کرد: تبلیغات دخانیات اگرچه بیشتر بر قشر مرفه متمرکز است اما اعتقادات و نگرش‌های نوجوانان دارای درآمد پایین را نیز هـدف قرار می‌دهد و منجر به افزایش استقبال این قشر به مصرف دخانیات می‌شود.
علل گرایش بیشتر زنان به قلیان در هرمزگان
وی در تشریح علل گرایش بیشتر زنان به دخانیات در هرمزگان نیز گفت: تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و روانی و همچنین تفاوت‌های زیست‌شناختی و فیزیولوژیکی زنان با مردان، مسئله بودن مصرف آن را در بین زنان، حادتر، پیچیده‌تر و ضرورت پرداختن به آن را نیز آشکارتر کرده است.
قلیان ابزار لذت و رفع اعصاب خردی
استادیار دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس عنوان کرد: وابستگی جسمی و روانی از عواملی است که منجر به گرایش زنان به قلیان می‌شود و به عقیده زنان مصرف‌کننده، استعمال قلیان برای تفریح و سرگرمی، لذت و خوش‌گذرانی و رفع اعصاب خردی است اما این موارد چیزی جز بهانه نیست چراکه زنان ازنظر جسمی و روانی به قلیان وابسته شده‌اند و این وابستگی خود را با نسبت دادن به عوامل خارجی توجیه می‌کنند.
دادی پور گفت: احساس خلأ درونی یکی دیگر از عواملی ست که در استعمال قلیان مؤثر و مهم است و بی‌توجهی از سوی اطرافیان، کمبود محبت، اعتمادبه‌نفس پایین و دل‌تنگی منجر به احساس پوچی در زنان شده و آن‌ها سعی کرده‌اند این خلأها را با استعمال قلیان پر ‌کنند.
وی همچنین عوامل فردی و خانوادگی یا همان نظارت‌های سخت‌گیرانه، بسترهای سیاسی و اجتماعی و بسترهای فرهنگی را از دلایل گرایش زنان به دخانیات عنوان کرد.
نبود امکانات سرگرم‌کننده
رئیس مرکز تحقیقات دخانیات بندرعباس در پایان اذعان داشت: طبق آخرین نظرسنجی‌ها، اغلب زنان هرمزگان معتقدند در اکثر فصول سال آب‌وهوای شهر بسیار گرم و طاقت‌فرسا هست و آن‌ها شرایط پیاده‌روی و ورزش را ندارند، بنابراین ترجیح می‌دهند جهت گذراندن اوقات فراغت به یک مکان خنک همانند کافی‌شاپ که در آنجا قلیان سرو می‌شود، مراجعه کنند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007