مسئول فنی و روانشناس مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس گفتمان مسالمت‌آمیز، همدلی و مهربانی در محیط خانواده را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از خشونت‌های خانگی خواند.

به گزارش دلفین، آگاهی از چیستی و چگونگی بروز خشونت‌های خانگی از اهمیت ویژه‌ای در کاهش این آسیب برخوردار است و همه‌ی ارکان اجتماعی وظیفه دارند تا مسئله آموزش را در این حوزه موردتوجه قرار دهند. در راستای بررسی این موضوع گفت‌وگویی را با «مینا قاضی شریف» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسئول فنی و روانشناس مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس انجام دادیم که وی در این گفت‌وگو از ابعاد مختلف این موضوع را تشریح کرد.
اهمیت همدلی و مهربانی
قاضی شریف گفتمان مسالمت‌آمیز، همدلی و مهربانی در محیط خانواده را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از خشونت‌های خانگی خواند و گفت: زمانی که مردم یک جامعه از ماهیت خشونت خانگی و آسیب‌های اجتماعی بی‌اطلاع باشند ما نمی‌توانیم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و از بین بردن آن کمکی کنیم.
فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی
وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که با افزایش آگاهی عمومی به‌طورقطع دیدگاه مردم نسبت به آسیب‌های اجتماعی ارتقا می‌یابد و راحت‌تر می‌توان در راستای حل مشکلات گام‌های مؤثری را برداشت.
مسئول فنی خانه امن هرمزگان بیان داشت: فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و یادگیری مهارت‌های زندگی از مهم‌ترین راه‌های کنترل خشونت خانگی است.
وی اضافه کرد: درواقع باید مشاوره‌های پیش از ازدواج صورت گیرد و کارشناسان این حوزه، مهارت‌های ارتباطی و زندگی را به جوانان آموزش دهند.
عدم ارتباط صحیح منجر به خشونت خانگی می‌شود
قاضی شریف تأکید کرد: باید در نظر داشت که عدم ارتباط صحیح زوجین منجر به بروز خشونت‌های خانگی و همسر آزاری می‌شود.
موضوعی که در گذشته عادی تلقی می‌شد
مسئول فنی خانه امن زنان هرمزگان گفت: در ادوار گذشته، مردسالاری و خشونت علیه زنان امری عادی و تحکم مردانه تلقی می‌شد اما در این برهه از زمان با درک صحیح و افزایش آگاهی مردم، تعامل و همکاری بین زوجین جایگزین پدیده مردسالاری شده است.
توصیه به والدین
وی تصریح کرد: والدین باید با مراجعه به مشاوران باتجربه، مهارت‌های همدلی و آموزشی لازم را در راستای تربیت فرزندانشان برای پیشگیری از خشونت بیاموزند چراکه اگر والدین در امر تربیت فرزندانشان کوشا باشند، به‌طورقطع از بروز خشونت‌های خانگی می‌توان جلوگیری کرد.
وی ابراز داشت: یادگیری مهارت‌های زندگی تنها مختص بزرگ‌سالان نیست و الزامی است که کودکان هم این مهارت‌های زندگی را بیاموزند.
قاضی شریف یادآور شد: والدین الگوی فرزندانشان هستند و هرگونه تجربه‌های تلخ دوران کودکی تأثیرات منفی آن در بزرگ‌سالی به‌وضوح نمایان می‌شود و پیامدهای منفی آن گریبان گیر خانواده آن شخص و سبب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود.
وی افزود: زمانی که هیجانات عصبی بر ما فشار وارد می‌کند باید از عوامل تحریک‌آمیز دوری کنیم، بنابراین مهم‌ترین راه برای پیشگیری از هیجانات عصبی، یادگیری مهارت‌های لازم برای مقابله با فشار روانی و عصبی است.
بهترین راه
وی اضافه کرد: به اعتقاد من بهترین راه‌ کنترل خشونت خانگی شامل ارتقا آگاهی والدین به‌خصوص آقایان در خصوص شیوه برخورد مناسب با همسر و فرزندان نوجوان، شناسایی و حمایت از خانواده‌های در معرض آسیب، کنترل فقر و اعتیاد، مقابله با تجمل‌گرایی، اصلاح الگوهای مردسالارانه، توجه بیشتر به حقوق زنان، ارتقا سطح فرهنگ فردی و اجتماعی و تقویت اعتقادات مذهبی است که در زمینه کنترل خشونت می‌تواند بسیار کارساز باشد.
عوامل محیطی مؤثر
این روانشناس بالینی در پایان به برخی از عوامل محیطی مؤثر در بروز خشونت‌های خانگی نیز اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات پیش آمده افرادی که در محیطی آشفته شامل نامرتب بودن اتاق، یادآوری خاطرات گذشته، تجمع افکار منفی در ذهن، نور شدید یا سروصدای زیاد قرار گرفته‌اند، کنترل خود را از دست داده‌اند و باید در نظر داشت که عدم رفع این موانع باعث ایجاد خشونت‌های خانگی می‌شود.

گفت و گوی تختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007