این روزها کمبود برق در هرمزگان سبب شده است تا طی جدولی ساعات قطعی به واحدهای صنعتی ابلاغ شود و همین موضوع برخی از تولیدکنندگان را به این نتیجه رسانده که باید یا در این فصل دست از کار بکشند.

به گزارش دلفین، این روزها کمبود برق در هرمزگان سبب شده است تا طی جدولی ساعات قطعی به واحدهای صنعتی ابلاغ شود و همین موضوع برخی از تولیدکنندگان را به این نتیجه رسانده که باید یا در این فصل دست از کار بکشند یا این‌که سطح تولیداتشان را به‌شدت کاهش دهند.
غیراقتصادی شدن تولید
در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان لوله‌های پلی‌اتیلن در استان هرمزگان به خبرنگار دلفین گفت: با هر بار قطع برق، خط تولید لوله باید از ابتدا شروع به کار کند که همین مسئله میزان ضایعات تولیدی ما را چند برابر می‌کند و فعالیت ما غیراقتصادی خواهد شد.
وی افزود: هم‌اکنون جدول قطعی برق را در اختیار ما گذاشته‌اند که بر این اساس برنامه تولیدمان را بچینیم اما این وضعیت اصلاً با شعار سال و منویات مقام معظم رهبری هم‌خوانی ندارد.
این تولیدکننده بیان داشت: افزایش قطعی برق عمر مفید دستگاه‌ها را کاهش خواهد داد و به هدر رفت مواد اولیه نیز می‌انجامد.
ضعف در زیرساخت‌های برقی و گازی
البته به نظر می‌رسد این موضوع مسئله‌ای نیست که مسئولان از آن بی‌اطلاع باشند چراکه وجیه‌الله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در نشست اعضای کارگروه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان دغدغه‌های صنایع، به‌ویژه صنایع فولادی در فصل گرم سال با توجه به قطعی‌های مکرر اشاره کرد و افزود: صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت استراتژیک با وجود اختصاص حداکثر ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشور به خود، اما در فصل تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و متعاقب آن، افت تولید مواجه است.
کمبود انرژی و مغفول ماندن ظرفیت‌ها
وی به‌صورت مصداقی به ذکر نمونه پرداخت و بیان داشت: در حال حاضر، صنعت فولاد برای تولید سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد و برنامه‌های توسعه‌ای برای ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود اما به دلیل کمبود انرژی، تولید سالانه از حدود ۳۰ میلیون تن فراتر نمی‌رود.
جعفری اضافه کرد: این در حالی است که صنعت فولاد از تولید، اشتغال و صادرات مناسبی برخوردار است و در شرایط تحریم، درآمد ارزی قابل‌توجهی را برای کشور به همراه داشته است.
۱۷ هزار مگاوات کسری
این در حالی است که چندی پیش «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو خبر داد که امسال کشور با ۱۷ هزار مگاوات کسری تأمین برق در اوج مصرف مواجه خواهد شد.
وی گفت: در طول سال بخشی از این کسری تراز با نیروگاه‌های جدید جبران می‌شود و بخش از این کسری هم با مدیریت تقاضا انجام خواهد شد.
چاره چیست؟
با این تفاسیر به نظر می‌رسد تا زمانی که زیرساخت‌های کشور تقویت نشود چندان نمی‌توان به شکوفایی اقتصاد ایران و به‌طور اخص هرمزگان چشم داشت و می‌طلبد با واقع‌بینی و پذیرفتن حقایق موجود تصمیم‌گیران و تصمیم سازان در پی انجام اقدامات زیربنایی باشند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007