نبود تخصص کافی، تجویز بر اساس شنیده‌ها، بررسی نشدن مضرات فاجعه‌بار بعضی از گیاهان دارویی یا عدم نظارت بهداشتی بر نحوه‌ی نگهداری از اقلام سبب شده است تا این نوع فعالیت به تهدیدی برای سلامت و بهداشت جامعه تبدیل شود.

به گزارش دلفین، یادم می‌اید روزی دنبال بابونه بودم. قرار گرفتن این محله در مسیر منزل برای فرار از ترافیک باعث شده بود تا چشمم بارها به تابلوی عطاری‌های محله بیافتد، پس سریعا مسیرم را به سمت «شاه حسینی» کج کردم و در کمال تعجب چند عطاری نخست اعلام کردند که بابونه ندارند. توی ظرف‌های شیشه‌ای مغازه‌ی آخر خودم به چشم مقداری بابونه قدیمی و بی‌کیفیت را دیدم و راضی به خرید بودم اما باز فروشنده اصرار کرد که بابونه ندارد. شدیدا متعجب بودم و نمی‌دانستم راز این نوع کاسبی چیست تا این که برخی از دوستانم که منزل‌شان در مجاورت این محله بود واقعیت ماجرا را برایم تعریف کردند و تازه متوجه عمق فاجعه شدم.
اما تقریباً پنج، شش سال پیش بود که کیانوش جهانبخش، عضو سابق شورای شهر بندرعباس تمام تعارفات معمول را کنار گذاشت و به جولان فروشندگان مواد مخدر در قالب عطاری‌های محله‌ی شاه‌حسینی بندرعباس یا همان «چه‌توا» اشاره کرد.
وی گفت: متأسفانه سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه صنعت، معدن و تجارت باعث صدور مجوز عطاری بدون حساب‌وکتاب شده است به‌گونه‌ای که در یک مسافت ۲۰۰ متری چندین عطاری وجود دارد.
جهانبخش افزود: در خیابان ۲۰۰ متری در یک محله آسیب‌پذیر که مغازه‌هایی که وسایل موردنیاز مردم ازجمله نانوایی و سوپرمارکت وجود ندارد، چه ضرورتی دارد که وجب‌به‌وجب عطاری ایجاد شود، باید قدری تأمل کرد که آیا واقعاً همه به داروهای گیاهی روی آورده‌اند یا اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است.
وی با اشاره به برخورد وقیحانه برخی مغازه‌داران و پیشنهاد مصرف مواد مخدر صنعتی به مشتریان خاطرنشان کرد: فروشندگان مواد مخدر صنعتی به‌راحتی به خرید، توزیع و فروش مواد مشغول هستند و در راستای جلوگیری از فعالیت عطاری‌ها که توجیهی جز تخلف ندارند، اقدامات خاصی باید صورت بگیرد.
دکترهای بدون روپوش
البته نمی‌شود تمام افراد را نیز با یک چوب زد و برخی از کسبه‌ی شاغل در این بخش نیز در حال انجام امور صنفی مرتبط با گیاهان دارویی هستند اما نبود تخصص کافی، تجویز بر اساس شنیده‌ها، بررسی نشدن مضرات فاجعه‌بار بعضی از گیاهان دارویی یا عدم نظارت بهداشتی بر نحوه‌ی نگهداری از اقلام سبب شده است تا این نوع فعالیت به تهدیدی برای سلامت و بهداشت جامعه تبدیل شود.
یک دستورالعمل جدید
با جمیع این اوصاف به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت بهداشت این موضوع را سرانجام درک کرده‌اند و به همین دلیل نیز معاونت درمان وزارت بهداشت، دستورالعمل اجرایی ماده چهار آئین‌نامه نحوه فعالیت فعالان حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی با هدف بهره‌مندی از تجارب ارزشمند افراد فاقد مدارک تحصیلی پزشکی را ابلاغ و اجرایی کرد.
در این دستورالعمل حدود وظایف، تعیین صلاحیت و نحوه صدور مجوز فعالیت فعالان حوزه طب سنتی و به‌طور مشخص اشخاص حقیقی فاقد مدارک رسمی تحصیلی پزشکی که داوطلب ارزشیابی علمی و عملی برای دریافت اجازه‌نامه فعالیت در این حوزه هستند، تعیین شده است.
فرصت سه‌ماهه برای فرار از تعطیلی
بر اساس این دستورالعمل متقاضیان ظرف مدت سه ماه از زمان اولین فراخوان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی منطقه سکونت خود می‌توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه موجود در پیوست دستورالعمل اجرایی و تحویل مدارک و مستندات لازم به اداره طب ایرانی معاونت درمان اقدام کنند تا در فرآیند ارزشیابی قرار گیرند.
شرکت در آزمون
البته کار به این حد منحصر نخواهد ماند و پس از بررسی سوابق و انجام آزمون‌های مربوطه، کمیته کلان منطقه، نظر تخصصی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت متقاضیان ظرف مدت حداکثر سه ماه اعلام می‌کند.
در بررسی کمیته ارزیابی دانشگاهی سوابق آموزشی دارای ۱۵ امتیاز، سوابق پژوهشی دارای ۲۵ امتیاز، طرح پژوهشی (۵ امتیاز) تألیف یا ترجمه کتاب دارای ۵ امتیاز، اختراع دارای ۵ امتیاز و سوابق درمانی دارای ۶۰ امتیاز است و افراد بر اساس نمره دهی و این امتیازات تأیید و تعیین می‌شوند. سپس افراد مورد تأیید در این آزمون، اجازه‌نامه فعالیت موقت در سلامتکده های طب سنتی ایرانی و یا سایر مراکز درمانی زیر نظر پزشک دارای مدرک دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی و در محدوده کلان منطقه مربوطه را دریافت می‌کنند.
دو سال اعتبار
بر اساس این دستورالعمل مدت‌زمان اعتبار مجوزهای صادره دو سال است که در صورت رعایت موازین مندرج در آئین‌نامه قابل تمدید است و فرایند تأیید و تمدید اجازه‌نامه‌ها با مراجعه به معاونت درمان دانشگاه‌ها انجام می‌شود.
عطاری‌ها در شرف تعطیلی
در این شرایط با توجه به نوع فعالیت و سطح سواد اغلب افراد شاغل در عطاری‌های بندرعباس به‌ویژه محله‌ی شاه‌حسینی به نظر می‌رسد که به‌زودی باید شاهد تعطیلی‌های گسترده در این صنف باشیم چراکه با اجرای این دستورالعمل، هرگونه فعالیت بدون مجوز معتبر در حوزه طب سنتی ایرانی غیرقانونی خواهد بود.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007