بنا بر تحقیقات انجام شده لوکزامبورگ، آمریکا، بلژیک، آلمان، کانادا، سوئیس، ایرلند، اتریش، هلند و استرالیا ازجمله پردرآمدترین کشورها برای مهارت کاری پزشکان به حساب می‌آیند

به گزارش دلفین، کانادا، استرالیا، انگلیس، آلمان، نروژ، سوئد، دانمارک، اتریش و ایالات‌متحده آمریکا ازجمله مقاصدی است که پزشکان ایرانی این روزها به استقبال آن می‌روند اما اخیراً کشورهای منطقه نیز به این لیست اضافه شده‌اند؛ هشداری که برای سال‌ها هیچ‌کدام از مسئولان کشور گوش شنوایی برای آن نداشتند.
بنا بر تحقیقات انجام شده لوکزامبورگ، آمریکا، بلژیک، آلمان، کانادا، سوئیس، ایرلند، اتریش، هلند و استرالیا ازجمله پردرآمدترین کشورها برای مهارت کاری پزشکان به حساب می‌آیند و لوکزامبورگ، ایرلند و ایتالیا بیشترین متقاضی پزشک در اروپا هستند و پزشکان ایرانی سعی دارند که این مقاصد را در اولویت خود قرار دهند.
آفتاب آمد دلیل آفتاب
در سال‌های گذشته بسیاری از جامعه‌شناسان و دلسوزان جامعه‌ی ایرانی نسبت به روند سخت‌گیری‌های اجتماعی، بدسلیقگی‌های فرهنگی و فشارهای اقتصادی و سیاسی بر اقشار مختلف ازجمله پزشکان هشدار داده بودند اما کمتر فرد سیاسی وجود داشت که ریشه‌ای این آسیب را بپذیرد و برخی از مسئولان هم راه‌حل را در افزایش سهمیه‌ی پزشکی دانشگاه می‌دیدند و بدون اظهارنظر راجع به پدیده‌ی مهاجرت پزشکان سعی در افکاردرمانی با تمسک به بی‌خیالی داشتند، اما امروز این زخم چنان عیان شده که نه‌تنها مسئولان کشوری که مسئولان جزء استانی وزارت بهداشت نیز بر این آسیب صحه می‌گذارند.
تبدیل شدن مهاجرت پزشکان به دغدغه
درست هفته‌ی گذشته بود که «حسین فرشیدی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست با اصحاب رسانه مهاجرت پزشکان را به‌عنوان یک مشکل جدی برشمرد و اذعان داشت: مهاجرت پزشکان یکی از دغدغه‌های ما محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: به همین علت با مهاجرت هر پزشک، بسیاری از منابع و سرمایه‌گذاری‌های ما نیز از بین می‌رود و از سویی دیگر نمی‌توان بالاجبار پزشک‌ها را در جهت خدمت‌رسانی به مناطق محرومی همچون جاسک یا بشاگرد اعزام کرد.
فرشیدی گفت: با تسهیل شرایط و ارائه امکانات لازم باید جاذبه بیشتری برای پزشکان ایجاد کنیم تا مانع از مهاجرت آن‌ها شویم.
یا مهاجرت کرده‌اند یا در فکر مهاجرت‌اند
این موضوع را «امیر حسابی» رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس نیز در نشست با هیئت مدیره موسسه محکم و در دفتر نماینده ولی فقیه تائید کرد و افزود: متأسفانه شرایط کشور به سمت و سویی پیش رفته است که نه‌تنها پزشکان هرمزگان بلکه متخصصان شهرستان‌های مختلف کشور یا مهاجرت کرده‌اند یا به فکر مهاجرت هستند.
رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان بندرعباس خاطرنشان کرد: نمی‌دانیم تصمیم‌گیری‌ها به چه نحوی انجام شده است که متأسفانه با خروجی کمبود متخصص مواجه هستیم.
سخن آخر
در این شرایط به نظر می‌رسد مسئولان باید با گذر از مرحله‌ی پذیرش موضوع به دنبال حذف ریشه‌های این رویداد نامیمون باشند چراکه از دست رفتن سرمایه‌های انسانی در شرایطی که تمام مسئولان نظام دغدغه‌ی فرزندآوری و افزایش جمعیت را دارند، گناهی نابخشودنی است و می‌تواند آسیب‌های بسیاری متوجه آینده کشور کند.

گزارش اختصاصی: فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشز شده است

  • نویسنده : 1001