مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، گفت: تمرکز ما برای تأمین آب شرب مردم باید روی منبع پایدار آب‌شیرین‌کن‌ها باشد و ذخیره آب‌های سطحی باید در جهت توسعه صنعت و کشاورزی استفاده شود.

به گزارش دلفین، « امین قصمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در نشست خبری به مناسب هفته صرفه جویی، ضمن تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در حوزه‌ی آب و اصلاح الگوی مصرف شهروندان برای گذر از تابستان بی‌سابقه پیش رو، اذعان داشت: بارندگی در سال آبی جاری تنها ۳۴ میلی‌متر بوده است که شاهد کاهش ۹۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته هستیم.

وی ضمن بیان اینکه هرمزگان جز چند استان کشور است که تابستان بی‌سابقه‌ای را در طول ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کند، گفت: در برنامه‌ریزی وزارت نیرو با توجه به اینکه در سد شمیل و نیان آبی وجود ندارد و منابع سد استقلال میناب نیز بسیار کاهش یافته است، جز مراکز استانی هستیم که با حساسیت بالا در این خشک‌سالی به آن نگاه می‌شود.

قصمی افزود: با وجود این چالش‌ها اما با همکاری و تلاش شهروندان بندرعباسی و بندر خمیری توانستیم نیاز آبی این منطقه را مرتفع کنیم و در این مناطق به‌صورت مستمر آب‌رسانی انجام شود.

موفقیت طرح آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عنوان کرد: استفاده از آب شیرین کن ها در شبکه آب‌رسانی به بندرعباس یکی از طرح‌های موفق است، همان طور که مشاهده می‌کنیم تا پیش از این بالغ‌بر ۷۰ درصد نیاز آبی این شهرستان از سدهای میناب تأمین می‌شد که این مسئله یکی از دغدغه‌های شهروندان میناب بود و با استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها این مقدار به ۱۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: به‌طورکلی در حال حاضر ۴۳ درصد نیاز آبی استان از چاه‌ها، ۴۵ درصد از آب‌شیرین‌کن‌ها و تنها ۱۲ درصد از آب‌های جاری و واقع در سدها است.

قصمی گفت: یکی از افتخارات ما این است که از ۸۵ آب‌شیرین‌کنی که در کشور وجود دارد بالغ‌بر ۴۵ تا از آن در استان هرمزگان واقع شده است.

طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی

مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان تشریح کرد: از دیدگاه من طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، پروژه‌ی خوبی است اما این آب‌ها بیشتر باید مصارف صنعتی و کشاورزی داشته باشند و برای تأمین آب شرب با توجه به ظرفیت و موهبتی که استان هرمزگان دارد و با رعایت الزامات زیست‌محیطی آب‌شیرین‌کن‌ها بهترین گزینه هستند.

تلاش برای حل مشکلات بی‌آبی در روستاها

قصمی با بیان اینکه در شهرستان‌های استان مشکلات کمبود آب زیادی وجود ندارد و اکثر مشکلات مربوط به روستاهاست، ادامه داد: آب بسیاری از روستاها در استان از منابع محلی مانند چاه‌ها و رودخانه‌ها تأمین می‌شود که با توجه به شرایط سخت پیش آمده و خشک‌سالی بسیاری از این منابع خشک و روستا با مشکل بی‌آبی مواجه شده‌اند که در حال حاضر آب‌رسانی به بیش از ۲۰۰ روستا به‌صورت سیار انجام می‌شود و چاره‌ای جز این کار نداریم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر مشکلات بی‌آبی در برخی از روستاها به گوش می‌رسد با وجود کمبود امکانات تمام استان برای آب رسانی سیار بسیج شده‌اند تا مشکلات کم‌آبی مردم در روستاها را مرتفع کنند.

مهم‌ترین اقدامات قصمی

امین قصمی در ادامه به برخی از پروژه‌های انجام شده در دوره تولی‌گری خود بر شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان اشاره و تشریح کرد: آب‌شیرین‌کن مقام، ایستگاه پمپاژ شهرک نبوت، طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب رودان، آب‌رسانی به بیکاه، آب‌رسانی به تخت و قلعه قاضی، طرح آب‌رسانی بندرلنگه، آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس، ارتقا کیفی تصفیه‌خانه آب بندرعباس، تأمین آب سیریک، تأمین آب زیارتعلی، آب‌رسانی به روستاهای شمال بندرعباس، آب‌رسانی به بشاگرد، افتتاح آب شیرین کن یک‌میلیون مترمکعبی، آب‌رسانی به ۵۷ روستا در هرمزگان در قالب پویش الف-ب-ایران، از جمله فعالیت‌های ما در سال‌های ۹۴ تا ۹۹ بوده است.

 

وی بیان کرد: در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز افتتاح سامانه تأمین آب بندرعباس از آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، اجرای ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب از آب‌شیرین‌کن صد هزار مترمکعبی تا مخازن داماهی که شهر بندرعباس را از بحران آبی و جیره‌بندی در تابستان نجات داد، فاز اول تأمین آب گوهران و روستاهای کسیر از سد سهران، فاز اول طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب میناب، طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب روستای تیاب میناب، بهره‌برداری از آب شیرین‌کن مهدی‌آباد و کوخرد را به انجام رساندیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار کرد: پروژه تأمین آب شهر رویدر و ۳۰ روستای واقع شده در مسیر آن، مجتمع سرچاهان شهدادی حاجی‌آباد، مجتمع کشار بندر خمیر، بازسازی و بهسازی سامانه‌های توزیع آب شهرستان قشم، افتتاح آب‌شیرین‌کن‌های رمچاه و باسعیدو قشم، مجتمع انتقال آب به سندرک، آب‌رسانی به شهر و روستاهای متصل به میناب از تصفیه‌خانه سد سرنی، خط انتقال آب از آب‌شیرین‌کن توسعه آب آسیا به رضوان و روستاهای مسیر، طرح آب‌رسانی به روستای کوهین بندرلنگه، آب‌شیرین‌کن زیارت، آب‌شیرین‌کن سرخون، نیز پروژه‌های قابل بهره‌برداری در هفته دولت سال جاری هستند.

تمـرکز بر آب‌شیـرین‌کــن‌ها

قصمی یادآور شد: تمرکز ما برای تأمین آب شرب مردم باید روی منبع پایدار آب‌شیرین‌کن‌ها باشد و ذخیره آب‌های سطحی باید در جهت توسعه صنعت و کشاورزی استفاده شود.

وی گفت: در سال ۹۹ حدود سه هزار و ۵۵ میلیارد ریال در حوزه آب و فاضلاب هزینه کردیم و تمام تمرکز ما این بود که ۵۰ درصد این هزینه‌ها در شهرها و ۵۰ درصد در روستاها صرف شود.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان با دو هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم که بالغ‌بر یک هزار لیتر از این آب موردنیاز صنایع است، ادامه داد: با اقداماتی که در جزیره هرمز با کمک بنیاد برکت صورت گرفت توانستیم ظرفیت ذخیره آب در این جزیره را دو برابر کنیم و شهروندان با چالش کمتری روبه‌رو خواهند شد.

قصمی در پایان به فاضلاب بندرعباس اشاره و ضمن بیان اینکه ۲۰۰ کیلومتر اجرای شبکه فاضلاب در بندرعباس باقی مانده که کل آن در بافت فرسوده بوده و هر کیلومتر نیاز به حدود دو میلیون تومان اعتبار دارد، بیان کرد: همه ما از چالش فاضلاب در بندرعباس آگاه هستیم و تمام استان از تمام ظرفیت خود در راستای حل این چالش استفاده کرده‌اند، از معضلات زیست‌محیطی فاضلاب بندرعباس آگاه هستیم و تمام تلاش‌ها برای مرتفع ساختن این امر صورت می‌گیرد.

خبر اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷