یکی از بیماران خاص هرمزگانی عنوان کرد: بسیار برایمان پیش آمده که با کمبود دارو و آمپول در داروخانه‌ها مواجه شویم و هزینه‌های داروها هم بالا است و گاهی اوقات نیز بیمه برای برخی از داروها هزینه پرداخت نمی‌کند.

به گزارش دلفین، ۱۸ اردیبهشت‌ماه در راستای افزایش آگاهی عمومی در کشور به‌عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نام‌گذاری شده است و به همین منظور به سراغ یکی از بیماران خاص هرمزگانی رفتیم تا در ارتباط با چالش‌های پیش روی وی با او به گفت‌وگو بپردازیم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
چهار سال رفت‌وآمد در شهید محمدی
این بیمار بندرعباسی که مبتلا به نارسایی کلیه است، در رابطه با مسائل و مشکلات بیماران خاص به خبرنگار دلفین گفت: سه بار در هفته برای انجام مراحل دیالیز از ساعت هفت صبح تا ۱۲ ظهر یعنی پایان کار دیالیز در بیمارستان شهید محمدی حضور دارم و حدود چهار سالی است که با این مهمان ناخوانده دست‌به‌گریبان هستم.
روحیه‌ام را در مواجهه با بیماران دیالیزی باختم
این بیمار کلیوی تصریح کرد: اولین باری که برای انجام دیالیز به بیمارستان مراجعه کردم، در مواجهه با بیماران مبتلا به نارسایی کلیه روحیه‌ام را از دست دادم و از ترس مثل بید می‌لرزیدم چراکه دیالیز با عوارض متعددی شامل فشارخون، سرگیجه و حالت تهوع همراه است، اما من بیماری را سراغ دارم که با گذشت ۱۹ سال دیالیز، خوشبختانه هنوز هم بدون هیچ مشکلی به زندگی‌اش ادامه می‌دهد و این مسئله با بنیه بدنی بیمار ارتباط مستقیم دارد.
انسان همواره مبتلا به امتحان الهی است
این بیمار بندرعباسی بیان داشت: در روزهای آغازین از آنجایی ‌که بدنم در نخستین روزهای انجام دیالیز به این دستگاه عادت نداشت، شرایط جسمانی‌ام به‌هم‌ریخته و نامساعد بود اما امروز شرایطم بسیار بهتر است.
وی تصریح کرد: بیماری نارسایی کلیه همانند سایر بیمارهای زمینه‌ای و صعب‌العلاج نمایی از امتحان الهی به شمار می‌آید، من معتقدم خداوند از این راه به‌نوعی خواستار بیداری انسان‌هاست و انسان همواره مبتلا به امتحان الهی است.
هزینه دیالیزم را بیمه تکمیلی پرداخت می‌کند
وی تصریح کرد: هزینه هر جلسه دیالیز من از طریق بیمه درمان تکمیلی پرداخت می‌شود اما متأسفانه نگرانی من از جانب افرادی است که از هیچ‌گونه بیمه درمانی برخوردار نیستند و مجبورند هزینه‌های هنگفتی را بابت انجام هر جلسه دیالیز متقبل شوند.
خرابی دستگاه‌های دیالیز
وی عنوان کرد: اغلب اوقات در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، دستگاه‌های مربوط به بخش دیالیز خراب است و هرگاه برای تعمیر دستگاه‌ها به بیمارستان مراجعه می‌کنند مجدداً دستگاه‌ها خراب می‌شود، باید بگویم که اکثر دستگاه‌های دیالیز در این بیمارستان فرسوده شده و فاقد کارایی لازم هستند.
دستگاه‌های خارجی دیالیز باکیفیت‌تر است
این بیمار بندرعباسی گفت: نصف دستگاه‌های دیالیز خارجی و نصف دیگر ایرانی است اما به‌صراحت باید بگویم که متأسفانه دستگاه‌های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
کمبود دارو بیماران خاص و صعب‌العلاج
این بیمار دیالیزی عنوان کرد: بسیار برایمان پیش آمده که با کمبود دارو و آمپول در داروخانه‌ها مواجه شویم و هزینه‌های داروها هم بالا است و گاهی اوقات نیز بیمه برای برخی از داروها هزینه پرداخت نمی‌کند و در چنین شرایط اقتصادی سخت و طاقت‌فرسایی مجبوریم از جیبمان هزینه‌ها را پرداخت کنیم.
قیمت کلیه بالاست
وی ضمن بیان این‌که بیمارستان شهید محمدی، بیمارستان کودکان، بیمارستان خاتم‌الانبیا، بیمارستان خلیج‌فارس و بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) ازجمله بیمارستان‌هایی هستند که به بیماران کلیوی خدمات ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: بعضی خانواده بیمارانی که از توان مالی بالایی برخوردارند، با توجه به نوع گروه خونی بیمارشان با قیمت گزافی کلیه خریداری می‌کنند اما بعضی دیگر، از بیمارانی که بر اثر سکته یا تصادف و غیره دچار مرگ مغزی شده‌اند و سطح هوشیاری آنان پایین است با اجازه خانواده‌شان قسمتی از اعضا بدن بیمارشان را به سایر بیماران نیازمند اهدا می‌کنند.
وی در پایان بیان داشت: مسئولان باید بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و دیالیزی ها‌ را در اولویت قرار دهند و از آن‌جایی‌ که هزینه دیالیز برای بیماران سرسام‌آور است، تمام این هزینه‌ها را به سمت پیوند کلیه سوق دهند و کاری کنند بیمار جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشد.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001